Home Nieuws De Strip Speeddates van augustus 2022

De Strip Speeddates van augustus 2022

Ons vizier staat op het najaar gericht, waarin de nodige mooie nieuwe uitgaven op de planning staan. Maar ook in augustus verschenen de nodige spannende, grappige, serieuze, dramatische en filosofische strips. We nemen je deze keer mee naar de vroege VS, het heelal in, naar een ijswereld, de Grote Oorlog en Algerije. Enjoy!

Door Jeroen van Esch, Martijn Douma, Gerriën Groen en Bastiaan van Esch


Dune: Huis Atreides Boek 3

Scenario: Brian Herbert en Kevin J. Anderson,
naar de boeken van Frank Herbert
Tekeningen: Dev Pramanik
Inkleuring: Alex Guimarães
Uitgeverij: Silvester Strips
98 pagina’s + 12 pagina’s dossier / hardcover met stofomslag / €29,95

Het huis Ix is aangevallen en in ongenade gevallen bij de keizer. Die sterft, en dus zal zijn zoon Shaddam IV gekroond worden tot Padishah keizer van het Bekende Universum. Leto, de jonge hertog van Atreides, ziet hierin een mooie gelegenheid om bij zijn neef Shaddam voor de zaak van Ix te gaan pleiten. Huis Harkonnen is er intussen op uit om Huis Atreides de nek om te draaien en slaat hard toe. Vanuit geslagen positie zal Leto op de keizerlijke planeet Kaitain moeten vechten voor zijn huis en zijn planeet.

In dit slot van dit prequel-drieluik komen de vijandige facties Atreides en Harkonnen elkaar tegen op Kaitain. Het mag dan een science fictionverhaal zijn, het zijn altijd weer de menselijke betrekkingen die leiden tot drama. En in dit geval is dat heerlijk. De tekeningen mogen er zijn: een sprekende stijl, bekeken pagina-indeling en fraai ingekleurd. Zeer expressieve gezichten. Genoeg om te bekijken! (MD) ****


Sangre 3: ‘Havanna de wispelturige’

Scenario: Christophe Arleston
Tekeningen: Adrien Floch
Inkleuring: Claude Guth
Uitgeverij: Uitgeverij L
54 pagina’s / softcover / €9,95

Sangre leidt een zorgeloos leventje totdat moordlustige piraten haar familie afslachten en moeder ontvoeren. Vervuld met haat zinspeelt ze op de ultieme wraak: de moordenaars één voor één opsporen en ombrengen. En (niet geheel onbelangrijk) mama terugvinden.

In deel drie van de serie reist Sangre af naar Mi-Ho Dwygg: Een betoverende ijswereld waar de Dwyggs woonachtig zijn. Een kil en harteloos volk, dat op onverklaarbare wijze bestand is tegen de ijzige kou. Te midden van een samenleving waarbij status en komaf een prominente rol spelen, moet onze hoofdpersoon Havanna (“de wispelturige”) opsporen. Een fikse uitdaging. Slechts één gegeven is bekend: een tatoeage van een sneeuwvlok aan de binnenkant van de dij.

Flochs tekeningen zijn dromerig en sferisch neergezet. Precies zoals verwacht mag worden van een ijswereld. Maar schijn bedriegt, het expliciet in beeld brengen van brute moord- en slachtpartijen zorgt voor een geslaagd contrast. Dit maakt het verhaal mysterieus en luguber tegelijk. Bij close-ups worden gezichtsuitdrukkingen en mimiek gedetailleerd weergegeven. In tegenstelling tot bij overzichtsshots. Deze zijn wazig en (te) eenvoudig in beeld gebracht. Eén van de weinige minpunten. (GG) ****


Dragon Dragon 1: ‘Valmy 1792’

Scenario: Nicolas Juncker
Tekeningen: Simon Spruyt
Inkleuring: Frederik van den Stock
Uitgeverij: Le Lombard
56 pagina’s / hardcover / € 18,99

Hier en daar las ik lovende kritieken over De ruiterlijke confessies van Dragon Dragon. Getekend door Simon Spruyt en op scenario van Nicolas Juncker. Dit eerste boek, Valmy 1792, gaat over ene Pierre-Marie Dragon. Volgens de achterflap een laffe dief en geile soldaat.

Wel, daar is ook bijna alles mee gezegd inderdaad. Onze Piet de Draak doet niks liever dan zijn collega’s flink van achteren te nemen, het liefst op patrouille. Als hij dan tussendoor een flinke diamant mee kan gappen is dat mooi meegenomen.
Extra hoopvol gestemd na de Troubadour van Borodino, vallen de tekeningen niet zozeer tegen, maar ze zijn significant minder gedetailleerd en pakkend. Raar boek, twee sterren voor de moeite om subsidie los te weken bij het Vlaams Fonds voor de Letteren zodat hij als hardcover uitgebracht kon worden. (JvE) **


American Dreams deel 1

Scenario: Daniel Kalban
Tekeningen: Dody Eka
Uitgeverij: Reboot Comics

48 pagina’s / softcover / € 9,95

Een stripverhaal in het New York van 1900 gemixt met portie fantasy? Interessant!

Jake Gold is een Joodse immigrant. ’s Nachts vecht hij in een bende en overdag ploetert hij in een louche kledingfabriek, een zogeheten ‘sweatshop’. Net als vele anderen probeert hij uit zijn lotsbestemming naar een hoger plan te tillen, maar door een onverwachte wending komt zijn leven er totaal anders uit te zien.

De sfeer van de tekeningen is echt tof, maar de tekenaar moet nog wat meer oefenen op het tekenen van handen. De ambiance van het oude New York, de cocktail van historische feiten, actie en avontuur met de uitstekende tekeningen met dito inkleuring maken dit verhaal tot een boeiend geheel.

Ik stoorde mij wel aan de sterke verschillen in tekstgrootte. De eerste helft is overdreven groot, de rest is normaal. Al met al komt komt deel 1 redelijk goed uit de startblokken. (BvE) ***½


Legio Patria Nostra deel 1: ‘De Tamboer’

Scenario: Jean André Yerlès
Tekeningen: Marc-Antoine Boidin
Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / hardcover / € 21,95

Casimir Laï begint met een valse start aan het leven: zoon van een prostituee, moordenaar van zijn gewelddadige stiefvader, pooier van beroep. De guillotine dreigt. Er zit maar één ding op: Lyon ontvluchten. Maar conflicten met ongure types in Marseille en Toulon drijven Casimir richting het Franse Vreemdelingenlegioen. Niets wijst erop dat het straatschoffie van weleer de absolute held van het Legioen wordt.

‘De Tamboer’ is deel één van de vijfdelige Legio Patre Nostra-reeks. Het taalgebruik is rauw en grof, Boidins tekenwerk gedetailleerd en duister. Beide elementen passen uitstekend bij het verhaal. Het kleurgebruik varieert: elke locatie zijn eigen kleur.
Yerlès’ keuze om Casimir in 56 bladzijden aan het grote publiek te introduceren, resulteert in een verhaal dat bol staat van de actie. Nauwelijks adempauzes voor de lezer. Door het moordende tempo blijven de meeste personages slechts types. Desalniettemin: het plot is spannend genoeg om uit te zien naar het volgende deel. (GG) **


Frenchman

Scenario, tekeningen en inkleuring: Patrick Prugne
Uitgeverij: Silvester Strips
80 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 24,95

1804, Normandië. Alban Labiche wordt gedwongen om als soldaat naar Amerika te gaan, in plaats van zijn rijke vriend Louis. In Nieuw Orléans schiet hij een burger dood. De ruige, zwijgzame trapper Toussaint ziet het gebeuren en sleept Alban direct mee de wildernis in, om hem het schavot te laten ontlopen. Dat is een gevaarlijke tocht vanwege de wilde dieren en de Pawnee die er heersen. Niet veel later arriveert Louis ook in Nieuw Orléans, op zoek naar Alban. Een paar premiejagers willen hem wel helpen, maar of dat nu zo’n goed idee is?

Dit verhaal speelt zich af vlak na de verkoop van 2,1 miljoen vierkante kilometer land aan de VS door Napoleon Bonaparte (the Louisiana Purchase). Dat uitgangspunt is interessant en het verhaal is spannend genoeg. Maar vooral het tekenwerk valt op: de tekeningen houden het midden tussen ‘normaal’ realistisch tekenwerk en aquarellen. De gebruikte kleuren maken het spectaculair. Prachtige platen! (MD) ****


Pawnee

Scenario, tekeningen en inkleuring: Patrick Prugne
Uitgeverij: Silvester Strips
80 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 24,95

Juni 1811, rivier Des Moines, ten westen van de Mississippi. Na jaren zoeken geeft Alban het op: hij zal Louis niet meer vinden. Hij wil terug naar Frankrijk, maar zijn pad kruist dat van een bende militieleden en van de Pawnee. Albans zusje Angèle wil na al die jaren weten wat er met haar broer en haar vriend Louis is gebeurd en arriveert intussen in New Orleans. Ze trekt de wildernis in met een paar onfrisse types.

Weer een tocht door de ongerepte natuur, waarbij de vraag nu is of Alban en Louis worden aangetroffen. Met de Pawnee die duidelijk in het voordeel zijn. De tekeningen zijn minstens zo mooi als die uit Frenchman. Patrick Prugne weet de overweldigende rauwe natuur, dieren, settlements en mensen fraai neer te zetten. Geen strakke lijnen, wel in elkaar overvloeiende kleuren. Een lust voor het oog! (MD) ****


Requiem 1: ‘De onsterfelijken’

Scenario: Marko Stojanovič
Tekeningen: Marko Nikolic & Dejan Nenadov
Uitgeverij: Reboot Comics
52 pagina’s / softcover / € 9,95

Wolfgang Amadeus Mozart. Men noemde hem ook wel ‘stem van God op aarde’. Hij schreef het onvoltooide meesterwerk Requiem. Het verhaal draait om deze ‘dodenmars’ en om de onsterfelijken: vampiers die enkel door onthoofding de dood vinden.

Op 5 december 1791 zit Marko in de Weense herberg ‘De Zwarte Kat’. Hij ontmoet Chen, een vampier die op zoek is naar bepaalde informatie. De sfeer slaat om en het loopt volledig uit de hand.

Vrij abrupt gaat het verhaal verder met de armoedige Mozart die werkt aan zijn Requiem. Later valt het kwartje. Er blijven veel vragen over na het lezen van deze vrij vage strip. Het verhaal staat vol met geweld, scherpe hoektanden en bloed.

De drukkwaliteit en de keuze voor het papier vragen de nodige aandacht, want de tekeningen verdienen beter. (BvE) ***


14-18: De Eerste Wereldoorlog

Scenario: Jérôme Eho
Tekeningen: Jérôme Phalippou
Inkleuring: Claire Dumas
Historische adviezen: Jean-Pierre Verney
Uitgeverij: Silvester Strips
66 pagina’s + 6 pagina’s dossier / hardcover met stofomslag / € 24,95

Wanneer de Grote Oorlog uitbreekt in 1914 wil Ulysse graag meevechten voor zijn land. Z’n vader en broer zijn het leger ingegaan, maar hij is nog te jong. Terwijl de oorlog in alle hevigheid losbarst en ontaardt in een walgelijke loopgravenoorlog, moet hij zijn moeder helpen. Totdat hij na enkele jaren zelf aan de beurt is om in dienst te gaan.

Dit verhaal bestaat uit 4 tot 8 pagina’s over Ulysse, zijn vader of zijn broer, afgewisseld met telkens 2 pagina’s tekst. Daarin worden belangrijke momenten in de Eerste Wereldoorlog beschreven. Gezien het taalgebruik zijn die teksten vooral op volwassenen gericht (en best droog trouwens). Dat geldt ook voor de tekeningen, gezien de gruwelijke dingen die soms voorbij komen. De tekeningen zijn prima, maar de mix van tekst en strip werkt niet goed, vind ik. Te gefragmenteerd. (MD) ***


Non-retour

Scenario: Jean-Laurent Truc
Tekeningen: Patrick Jusseaume en Olivier Mangin
Inkleuring: Albertine Ralenti
Uitgeverij: Silvester Strips
54 pagina’s + 20 pagina’s dossier / hardcover met stofomslag / € 24,95

Na een bloedige onafhankelijkheidsoorlog wordt Algerije in juli 1962 onafhankelijk van Frankrijk. De nog aanwezige Fransen vrezen voor hun leven en proberen het land te verlaten. Het repatriëringsvliegtuig Constellation zit vol met mensen van allerlei pluimage. Na het opstijgen probeert een geheim agent te achterhalen welk bemanningslid een spion van de sovjets is. Met hachelijke situaties tot gevolg…

Via flashbacks krijg je wat mee van het verleden van een aantal passagiers. Hierdoor leer je de aanwezigen wat kennen en dat is hard nodig omdat ze willekeurig samengeraapt lijken te zijn. Bovendien kun je het grotere geheel er beter door begrijpen. De vraag wie de spion kan zijn leidt tot een groeiend gevoel van spanning. Dat het verhaal zich vooral afspeelt in een gesloten ruimte (het vliegtuig) maakt het extra beladen. De tekeningen zijn in een realistische stijl en zien er goed verzorgd uit. Prima verhaal dat sterk doet denken aan een film. (MD) ***½


Black Squaw 3: ‘Le Crotoy’

Scenario: Yann
Tekeningen: Alain Henriet
Inkleuring: Usagi
Uitgeverij: Dupuis
50 pagina’s + 6 pagina’s dossier/ softcover / € 9,95

Pilote Bessie is gewond geraakt tijdens de achtervolging van de Ku Klux Klan (zie deel 2). IJlend denkt ze terug aan haar tijd aan de vliegopleiding in Le Crotoy (Frankrijk). Eenmaal weer boven Jan wil ze wraak nemen op de KKK-leden die haar probeerden te vermoorden. Ze waagt zich in het hol van de leeuw. Al Capone meldt zich ook weer, op dwingende wijze, voor een nieuwe smokkelklus.

De confrontatie met de Ku Klux Klan en de perikelen met de Capones zijn allemaal best vergezocht. Het waargebeurde verhaal van vliegenier Bessie Coleman is van zichzelf al interessant genoeg, blijkt ook wel uit het dossier. Maar als je de fantasierijke toevoegingen met een knipoog bekijkt is dit een vermakelijk verhaal. Aan de tekeningen van Alain Henriet zal dat niet liggen, die zijn puik. En ook goed geschikt voor mensen die niet per se van vliegtuigstrips houden. (MD) ***½


De jonge jaren van Thorgal 10: ‘Sydönia’

Scenario: Yann
Tekeningen: Roman Surzhenko
Inkleuring: Elvire de Cock
Uitgeverij: Le Lombard
56 pagina’s / softcover / € 9,95

De jonge Thorgal heeft Aaricia achtergelaten om Sveyn te helpen de troon van Daneland te claimen, nu diens vader dood is. Dat blijkt moeilijker dan verwacht: prinses Sydönia wil niet dat oom Sveyn haar vader opvolgt. Met de hulp van een fylgja (bovennatuurlijk wezen) neemt de pittige meid de macht in de stad over. Thorgal kan maar niet snappen dat hij weer in zo’n hachelijke, bloederige situatie is beland…

Thorgal laat zich voor de zoveelste keer bedriegen – het begint ongeloofwaardig te worden. Hem overkomt weer van alles en aan het eind is hij uiteraard degene die de boel recht moet zetten. Dat hoort op zich bij een (strip)held maar ligt er hier wel heel dik bovenop. Verder een best aardig verhaal. Roman Shurzenko weet met zijn tekeningen de sfeer van de wereld van Thorgal behoorlijk goed te benaderen: genieten geblazen! (MD) ***½


Jules Verne 1: ‘Grootse avonturen van een kleine schrijver’

Scenario: Robbert Damen
Tekeningen: Daniel van den Broek
Uitgeverij: Menlu
48 pagina’s / hardcover / € 19,95

Wie kent de legendarische verhalen van Jules Verne (1828-1905) niet? De bekendste is natuurlijk zijn Reis om de wereld in 80 dagen. Maar wie wist dat de 11-jarige Jules al net zo’n avonturier was als zijn latere personages?

Dit eerste deel is een verzameling van drie korte verhalen, die eerder in het maandblad MaXix verschenen. De Pompilius, De droom en Het geheimzinnige eiland. De jonge Verne ontmoet hierin Kapitein Demo en Passieparvous. Daarnaast reist hij naar de maan en ontdekt hij een mysterieus eiland. Maar: droomt hij nu of maakt hij alles echt mee?

Het scenario is van Robbert Damen (Prinses Simone). Hij heeft binnen de beperkte ruimte een leuk verhaal voor kinderen gemaakt maar ik vind de clous wat abrupt. Het tekenwerk van Daniel van den Broek (Jan Jans en de kinderen) is toegankelijk en aantrekkelijk (JvE). ***½