Home graphic novel De duizendpoot: geslaagd debuut

De duizendpoot: geslaagd debuut

Een man ontwaakt in een tent in het bos. De zee is vlakbij en gaat woelig tekeer. Hij steekt zijn hoofd naar buiten en staart in het gezicht van een nieuwsgierig hert. Verdwaasd begint hij door het bos te dolen. Daar ziet hij allerlei vreemde dingen: droomt hij of zijn het hallucinaties?

Stukje bij beetje komen we erachter wat er met de man, wiens naam we niet te weten komen, gebeurd is. Er heeft zich recent een drama voltrokken in zijn leven. Hij is daardoor dusdanig getraumatiseerd geraakt dat hij op de vlucht is geslagen, de wildernis in. Maar zielenrust krijgt hij niet: hij blijft terugdenken aan de fatale gebeurtenis die zijn leven de vernieling in heeft geholpen.

Dwalen
Na de ontmoeting met het hert begint hij door het woud te dwalen. Er duiken geregeld normale en abnormale dieren op. Hij wordt geconfronteerd met gevaarlijke situaties zoals drijfzand. “Als een duizendpoot krioelt een onbeantwoorde schuldvraag in de meest gehavende krochten van zijn onderbewustzijn”, zegt de tekst op het achterkaft hierover. Daar valt ook te lezen dat het gaat om een seismoloog die op een schijnbaar onbewoond eiland in de Japanse zee is beland. Dat hadden we er zelf allemaal niet zo uitgehaald.

Innerlijke monoloog
Nadat de seismoloog een flink stuk gedwaald heeft, lezen we mee met zijn innerlijke monoloog. Met zijn gedachten dus. Langzamerhand, stukje bij beetje, komt alles bij elkaar en wordt duidelijk wat er precies in zijn leven is gebeurd. Qua taalgebruik komen deze monologen af en toe wat hoogdravend over en dat leest wat minder prettig.

Symboliek
Deze graphic novel over drama, trauma en schuld zit vol symboliek. Die symboliek mag je zelf proberen uit te vogelen. Waar staat een pratende kat zonder ogen voor? Het dier, dat wel wat weg heeft van de kat uit Alice in Wonderland, heeft mensenhanden die voorzien zijn van gelakte nagels en zijn vacht zit onder de teken. Zeg het maar. Naast symboliek lopen dromen en werkelijkheid door elkaar. Het is niet altijd even duidelijk wat nu echt is en wat gehallucineerd. Dat resulteert in een mysterieuze sfeer. Het verhaal zelf is behoorlijk recht-toe-recht-aan waardoor het net te weinig diepgang heeft.

Wanderwelle
Onder de naam Wanderwelle vertellen Alexander Bartels (1993) en Phil van Dulm (1993) verhalen via hun sferische ambient muziek. Met ‘De duizendpoot’ doen ze dit het eerst in boekvorm. Daarin is, net als in hun muziek, sprake van een mysterieuze en enigszins onheilspellende sfeer. Dat ze zich daarbij nog wel eens bedienen van lichtelijk hoogdravend taalgebruik, wat gekunsteld overkomt, nemen we op de koop toe.

Floor van het Nederend
De tekeningen zijn van de hand van Floor van het Nederend (1987). Hij heeft inmiddels zijn naam gevestigd met zijn illustraties en autonoom werk. Eerder maakte hij met Pepijn Lanen de strip ‘Hotel Eldorado’.

Sferische tekeningen
Van het Nederends tekenstijl leent zich goed voor dit soort verhaal: hij zet sferische tekeningen op papier, waarin veel te zien valt. Het is allemaal wel wat aan de statische kant, maar dat doet op zich geen afbreuk aan het verhaal. Waarom de hoofdpersoon lege ogen heeft, als in: geen irissen of pupillen, wordt niet duidelijk. Misschien is het een verwijzing naar de leegheid van zijn bestaan.

Linnen rug
Het kleurenpalet dat voor de inkleuring is gebruikt is, geheel in de trant van het drama, aan de donkere kant. Veel herfstachtige tinten. Zoals inmiddels te doen gebruikelijk heeft Concerto Books deze graphic novel prachtig uitgegeven als hardcover met linnen rug, op dik papier waarop de inkleuring goed tot haar recht komt.

Als je eerste poging tot het maken van een graphic novel leidt tot een geslaagde graphic novel zoals De duizendpoot ligt er een mooie toekomst voor je in het verschiet in het genre. We kijken uit naar de volgende boreling van dit auteurstrio!

De duizendpoot
Scenario: Wanderwelle
Tekeningen: Floor van het Nederend