Home Recensies Kapitein Rob beleeft weer avonturen met De Vrijheid

Kapitein Rob beleeft weer avonturen met De Vrijheid

Kaptitein Rob 1

Vorig jaar was het 75 jaar geleden dat het schip De Vrijheid via Het Parool de Nederlandse huiskamers inzeilde. Aan het roer: Kapitein Rob, de onversaagde zeevaarder, altijd op zoek naar avontuur. Uitgeverij Personalia heeft nu het ambitieuze plan opgevat om voor het eerst alle (!) 73 avonturen in de oorspronkelijke vorm uit te geven. De eerste drie zijn nu beschikbaar.

Nog niet eerder werden de spectaculaire verhalen geheel opnieuw geretoucheerd, gerasterd en voorzien van de originele covers, in kleur. Uitgevoerd in een passend, langwerpig formaat hardcover zijn nu de eerste drie delen beschikbaar. Op elke pagina staan drie tekeningen van Pieter Kuhn. Daaronder is de tekst afgedrukt.

Deel 1: de avonturen van het zeilschip De Vrijheid
Het schijnt dat het Parool dit eerste verhaal als een probeersel zag. Het scenario dan. Over de tekeningen was men unaniem enthousiast. Daarom werd Evert Werkman als tekstschrijver toegevoegd. We krijgen in deze ouverture al een vooruitblik van al het fantastische dat nog moet komen (de reusachtige schildpad) en overtypering van vreemde volken en natuurlijk de onbevreesde held, Kapitein Rob en zijn trouwe hond Skip. Opvallend en prijzenswaardig is het realistische tekenwerk van schepen en omgevingen als Tanger.

Kapitein Rob 2Deel 2: het scheepsjournaal van Peer den Schuymer
Kuhn is los en laat op pagina 2 van de krant zijn fantasie de vrije loop. Kapitein Rob verdiept zich in het merkwaardige scheepsjournaal van een beruchte zeerover: Peer den Schuymer. Hij beleeft diens avonturen alsof hij er zelf bij is. Schatten, zeeslagen, tropische eilanden en monsterachtige intvissen, niks is er te gek. Ook hier weer de nodige karakterisering, maar vergeet niet: in een tijd zonder televisie werd er nog niet zo moraliserend en heel onschuldig wat ongenuanceerder over andere culturen gedacht.

Kapitein Rob 3Deel 3: Het pinguïnland van prof. Lupardi
Op de cover prijkt een heerlijke stereotype schurk: professor Lupardi hemzelve. De aartsvijand van Rob maakt zijn opwachting. Pieter Kuhn heeft de laatste beperkingen achter zich gelaten en de lezer wordt zomaar de wereld van science fiction ingezogen, in het naoorlogse Nederland. Kwaadaardige, genummerde pinguïns met zenders, een elektronenoven en levensgevaarlijke raketten. Een echt eindbazen gevecht completeert dit derde deel. Het louter zwart-witte vintage artwork is superscherp geprint en is om van te smullen. Vooruit, de teksten zijn absoluut ‘van toen’ (Skip wordt wel erg serieus genomen) maar ook dat went snel genoeg – zoals een klassieker in de gewone literatuur. Sluit je nou eens even af van de chaos van nu en dompel je onder in deze heerlijkheid.

Lange adem
Ik hoop dat Personalia aka Seb van der Kaaden een hele lange adem heeft, en alle delen op dit niveau weet uit te brengen. Kapitein Rob hoort niet voor niets bij de Grote Drie in stripland (naast Tom Poes en Eric de Noorman). Reserveer alleen al daarom een plank in uw boekenkast, o liefhebbers van lekkers, want deze serie moet (ja mòet) u hebben. Hulde en 5 gouden rakkers erachteraan.

Kapitein Rob (per los deel)
Tekeningen: Pieter Kuhn
Scenario: Evert Werkman
112 pagina’s / €14,95 / hardcover

Haal deze boeken bij je favoriete winkel of bestel direct online:

Vorig artikelDe duizendpoot: geslaagd debuut
Volgend artikelHeroes Dutch Comic Con verplaatst naar 2022
kapitein-rob-beleeft-weer-avonturen-met-de-vrijheidVorig jaar was het 75 jaar geleden dat het schip De Vrijheid via Het Parool de Nederlandse huiskamers inzeilde. Aan het roer: Kapitein Rob, de onversaagde zeevaarder, altijd op zoek naar avontuur. Uitgeverij Personalia heeft nu het ambitieuze plan opgevat om voor het eerst alle (!) 73 avonturen in de oorspronkelijke vorm uit te geven. De eerste drie zijn nu beschikbaar.