Home graphic novel De eindeloze wereld: het klimaat als graphic novel

De eindeloze wereld: het klimaat als graphic novel

De waarheid komt keihard binnen bij striptekenaar Christophe Blain: het klimaat warmt in zeer rap tempo op. Hij raakt in paniek en staat doodsangsten uit. Hij stelt al zijn vragen aan expert Jean-Marc Jancovici en dat heeft geleid tot dit boek, waarin ze laten zien wat klimaatopwarming inhoudt en wat er nog gedaan kan worden.

We worden meegenomen op een reis van de historie naar de toekomst, langs allerlei energiebronnen. Zoals de manieren waarop energie gebruikt werd en wordt en de impact die dit heeft op de aarde. Op heldere wijze wordt uitgelegd hoe alles werkt en waartoe het dient. Waar nodig wordt het gestaafd met cijfers en visueel gemaakt met grafieken en infographics. De twee centrale woorden: klimaat en energie.

Point of no return
Dat de mensheid de aarde om zeep aan het helpen is en dat we nu op het ‘point of no return’ zijn beland kan niemand ontgaan zijn. Jancovici legt de vinger op de zere plek, of zeg maar gerust, zere plekken. Hij laat ons ook zien welke alternatieven er nog zijn, want die zijn er nog steeds. Er is daarom genoeg plek ingeruimd voor niet-fossiele brandstoffen: reële en irreële angsten worden onder de loep genomen. En tips voor een meer duurzame levensstijl ontbreken ook niet.

Graphic novel als studieboek
Het resultaat oogt als een graphic novel maar is eerder een studieboek in de vorm van een graphic novel. Als je begint te lezen met dat gegeven in je achterhoofd, blijkt het prima studiemateriaal te zijn. Jancovici en Blain lopen zelf letterlijk door het verhaal, samen met wat andere terugkerende fictieve karakters. De heldere uitleg en dito illustraties maken de behandelde onderwerpen, hoe complex ook, goed te begrijpen.

Knipoog
Blain presteert het met zijn losse en best komische tekenstijl om ook serieuze onderwerpen op een heldere, passende wijze als een strip weer te geven. Hij deelt regelmatig een knipoog uit of gooit er haast achteloos een fraaie illustratie tussendoor. Dat is maar goed ook, want linksom of rechtsom blijft het klimaat een punt van grote zorg dat niet genoeg aandacht kan krijgen.

Structuur
Klein punt van kritiek dan: dit boek was beter leesbaar geweest wanneer het een duidelijke structuur had gekend. Of op zijn minst een inhoudsopgave. Want je leest het vermoedelijk niet in een ruk uit, daarvoor staat er simpelweg te veel informatie in. Maar laat dat je niet weerhouden het te lezen.

Voor iedereen die meer wil weten over energie, het klimaat en welke opties we nog hebben: lees dit boek!

Jean-Marc Jancovici (Parijs, 1962) heeft zich de afgelopen decennia verdiept in broeikasgassen en klimaatopwarming. Zodoende is hij een expert geworden op dit gebied. Hij is docent, geeft lezingen, en is lid van de Hoge Raad voor het klimaat. Hij heeft een methode voor het Franse ministerie van Milieu ontwikkeld en heeft een adviesbureau op het gebied van het afbouwen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat is nog lang niet alles, maar de man weet van aanpakken, hij verenigt wetenschappers en anderen en heeft een publiek profiel.

Nadat van Christophe Blain (Argenteuil, 1970) in 1999 ‘De snelheidsbegrenzer’ uitkwam in de collectie Vrije Vlucht (uitgeverij Dupuis), brak hij in 2004 echt door in de Nederlandstalige stripwereld, tegelijk met bevriende auteurs zoals Lewis Trondheim en Joann Sfar. Onder andere de reeks Isaac de Piraat, het drieluik Gus en vier delen uit de reeks Donjon Ochtendgloren zijn van zijn hand. In 2020 verscheen bij Dargaud ‘Apache Rancune’: een avontuur van luitenant Blueberry – een hommagealbum dat goed ontvangen werd.

De eindeloze wereld
Tekst: Jean-Marc Jancovici
Tekeningen: Christophe Blain