Home graphic novel De man met de leeuwenkop: een innerlijk verscheurd mensbeest

De man met de leeuwenkop: een innerlijk verscheurd mensbeest

Hector Bribowski is een man met een lichaam zo behaard als dat van een leeuw. Een echte circus freak, de hoofdattractie van een circus. Maar wie of wat gaat er eigenlijk schuil onder die leeuwenkop? Wat drijft iemand met zo’n uiterlijk? Het ‘mensbeest’ is innerlijk verscheurd.

Door Martijn Douma

Hector heeft haren over zijn hele lichaam. Die aandoening heeft ie van zijn vader geërfd, en die had het weer van de zijne. Het zit dus in de familie. Met zo’n kop kun je niet zoveel beginnen – ruim honderd jaar geleden al helemaal niet. En dus zit het circusleven de familie inmiddels in het bloed. Maar pa overlijdt terwijl Hector nog klein is en prompt laat moeders hem achter bij de circusdirecteur en verlaat hem voorgoed. Hector zal zichzelf voortaan moeten redden, het circus is nu zijn enige familie.

Ster van het circus
Al snel is hij de absolute ster van het rondtrekkende gezelschap. De mensen willen wel degenslikkers, waarzeggers, exotische dieren en clowns en acrobaten zien, maar komen vooral voor de man die eruit ziet als een leeuw. Met zijn act als het beestmens dat op intelligente wijze gedichten voordraagt trekt hij veel bekijks.

De echte monsters
Maar Hector voelt zich niet begrepen. Hij ziet de anderen in het circus als de echte monsters, gezien het lompe gedrag dat ze vertonen. Hij voelt zich eenzaam, vrienden heeft hij nauwelijks. Hij leest graag, heeft een passie voor literatuur, en schildert zijn emoties van zich af, maar niemand mag zijn schilderijen zien.

Amerika
Na jarenlang door Europa getoerd te hebben wordt hij benaderd door Albert Hofmann, een Amerikaan die groot denkt. Hij heeft een circus samengesteld met alleen maar mensen zoals de leeuwenkop en haalt hem over de oceaan over te steken. Was Bribowski in Europa de enige freak, het Amerikaanse rariteitenkabinet zit er vol mee. De vrouw met de baard, een Siamese tweeling, een vrouw met vier benen, een kruising tussen een man, vrouw en kind en ga zo maar door. Toch is niemand een grotere ster dan Hector.

Het uiterste
De tournee is een doorslaand succes: elke dag uitverkochte tenten. Hector verdient geld als water en dat bevalt goed. Maar het is een hectisch leven, het put hem uit en hij wordt angstig. Hij wordt steeds meer geplaagd door allerlei gevoelens. Af en toe steekt er een soort waanzin de kop op. Een oergevoel, waarbij hij verwantschap voelt met de leeuw in hem. Wie is hij? Wat is hij? Is hij gedoemd in deze situatie te blijven tot aan zijn dood? De komst van een nieuwe ‘freakartiest’ gooit zijn leven verder overhoop, en drijft hem tot het uiterste.

Innerlijke strijd
Een intrigerend verhaal waarbij de mens Hector en zijn innerlijke strijd centraal staan. Hij observeert, analyseert en ondergaat het leven dat hem is toebedeeld en dat niet bepaald gelukkig te noemen is. Xavier Coste weet de interne verscheurdheid en zielenroerselen van Hector Bribowski goed te verbeelden. De eenzaamheid, de pijn van zijn verleden, het ‘gewoon’ willen zijn maar tegelijk genieten van het circusbestaan en de roem. Met op de achtergrond de leeuw die zich in hem wil manifesteren…

Gebeuren
Je voelt aan alles dat dit niet voor eeuwig zo door kan gaan, dat er iets te gebeuren staat of móet gebeuren. Want Hector is niet gelukkig. En er gebeurt natuurlijk uiteindelijk ook iets, dat qua omvang en impact bij het verhaal past.

Jo-Jo the Dog-Faced Boy
Auteur Xavier Coste lijkt zijn verhaal losjes te hebben gebaseerd op dat van Fedor Jeftichew, beter bekend als Jo-Jo the Dog-Faced Boy, die door de bekende showman P.T. Barnum is meegenomen van Europa naar zijn Amerikaanse circus. Zoals onder andere te zien valt in de musicalfilm The Greatest Showman uit 2017.

Afwisseling
Qua tekeningen heeft Coste zijn register flink opengetrokken: 206 pagina’s en geen een met dezelfde indeling. Hij werkt behoorlijk illustratief, met arceringen, strepen, stippen en ruwe kleurenvlakken, en speelt met afmetingen en contrast. Soms met grove lijnen en soms verfijnd. Het ziet er afwisselend, speels en fantasierijk uit, veel moois om van te genieten.

Van Xavier Coste (Normandië, 1989) zijn in het Nederlands verschenen Egon Schiele: leven en sterven (2012, Casterman), Op drift (2015, Casterman) en zijn goed ontvangen interpretatie van 1984 (2022, Concertobooks).

De man met de leeuwenkop
Scenario, tekeningen en inkleuring: Xavier Coste
Uitgeverij: Concertobooks
Vertaling en grafische verzorging: Studio Peter de Raaf
206 pagina’s / hardcover / € 34,99

Haal dit boek bij je favoriete winkel, of bestel direct online: