Paul Atreides en Vrouwe Jessica vluchten de onherbergzame woestijn van Dune in. Ze worden op de hielen gezeten door soldaten van Huis Harkonnen. Baron Vladimir Harkonnen wil de Atreides vernietigd zien. Moeder en zoon moeten veel ontberingen doorstaan. Zal het ze lukken aan een zekere dood te ontsnappen?
Door Martijn Douma
Fremen
Paul en Vrouwe Jessica proberen te bevatten wat ze is overkomen en gaan hun opties na. Die zijn beperkt: hulp hoeven ze van niemand te verwachten. Paul krijgt het vermoeden dat de Fremen misschien uitkomst kunnen bieden. Dit geheimzinnige volk met een geheel eigen cultuur woont diep in de woestijn van de planeet Arrakis (Dune). De keizerlijke planetoloog, Liet Kynes, biedt zijn hulp aan, al riskeert hij er zijn eigen leven mee. Bovendien lijkt hij verbonden te zijn met de Fremen. Maar hoe? Hij laat er maar weinig over los.
Overleven
Baron Vladimir Harkonnen probeert de keizer en de andere grote huizen tevreden te houden en tegelijkertijd zijn belangen op Dune te behartigen. Zo stelt hij zijn neef “Het Beest” Rabban weer aan als heerser over Dune, terwijl hij zijn andere neef, de jonge Feyd Rautha, opleidt tot zijn opvolger. Maar het voornaamste voor hem is de jacht op moeder en zoon: hij wil het Huis Atreides vernietigd zien. Geholpen door de keizerlijke elitetroepen, de Sardaukar, sluit het Harkonnense net zich rond de twee vluchtelingen. Ze worden verder de woestijn ingedreven en moeten tot het uiterste gaan om te overleven.
Gevangen
Uiteindelijk stuiten Paul en Jessica op een groep Fremen, onder leiding van Stilgar en de jonge vrouw Chani. De groep is niet bepaald vriendelijk, het duo wordt afgevoerd naar een sietch – een nederzetting in een grot. En zo volgt een kennismaking met een zeer stug volk dat gewend is aan de extreme, barre omstandigheden in de woestijn, en dat gelooft in lokale legenden en visioenen. Jessica’s Bene Gesserit-opleiding komt goed van pas…
Tekeningen
De tekeningen, van het Spaanse duo Raúl Allén en Patricia Martín, zijn realistisch. Er wordt gespeeld met de pagina-indeling, kaders van plaatjes en het camerastandpunt. Het kleurgebruik is opvallend: veel donkere en contrasterende kleuren. Het doet allemaal van tijd tot tijd kunstzinnig en origineel aan, mooi om naar te kijken.
Melange
In dit tweede deel van het drieluik Dune leer je in volle vaart de wereld en karakters beter kennen. Met name Paul Atreides en Vrouwe Jessica, maar ook de meedogenloze Baron Harkonnen. Je wordt ondergedompeld in een woeste wereld, waar water rijkdom betekent en geen water een onherroepelijke dood. Voeg daar ecologie, religie en mystiek èn actie aan toe en je hebt een geweldig melange. De graphic novel weet de sfeer van het boek goed te vatten en blijft trouw aan het oorspronkelijke verhaal. De titel van het boek, Muad’Dib, is de Fremen-naam die Paul voor zichzelf uitkiest. Muad’Dib is de kleine woestijnmuis.
Geen plek
Een nadeel van het hoge verteltempo is dat niet alle bijzonderheden van deze wereld en voorkomende acties worden uitgelegd. Daar is blijkbaar geen plek voor ingeruimd. Hoe het nu bijvoorbeeld zit met de aanwezige legenden die in Pauls richting wijzen, of met de Bene Gesserit zusterorde wordt voor iemand die het boek niet gelezen heeft waarschijnlijk niet duidelijk. Maar als je nieuwsgierigheid gewekt is door deze graphic novel heb je een mooie aanleiding om het boek ook te lezen.
Dit tweede deel van de Dune-trilogie is lastig te volgen zonder dat je het eerste deel hebt gelezen, of op zijn minst deze uitgebreide recensie van deel 1. Dus weet waar je aan begint! Maar een duik in deze wereld is absoluut de moeite waard.
Dune 2: Muad’Dib
Adaptatie van het boek van Frank Herbert door Brian Herbert en Kevin J. Anderson
Tekeningen en inkleuring: Raúl Allén en Patricia Martín
Vertaling: P. Moretti
Uitgeverij: Silvester Strips
168 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 29,95