Olympe heeft van jongs af aan maar één droom: de Mont Blanc beklimmen. Zoiets is maar voor weinigen weggelegd, laat staan voor een vrouw anno 1947. Ook haar man Edmond verklaart haar voor gek. Maar de liefde voor de bergen laat de eigenzinnige vrouw niet los.
Door Martijn Douma
Het zit in de familie: Olympe’s oudtante Henriette was ooit de eerste vrouw die “op eigen krachten” de Mont Blanc heeft beklommen. Deze heldin in haar voetsporen opvolgen was ook de grootste wens van Olympe’s moeder, maar zij stierf al op jonge leeftijd.
Maar het zaadje is ook in het hart van de jongedame geplant en het wordt haar grootste wens. Sowieso staat ze zeer zelfstandig in het leven. Helemaal voor een vrouw in die tijd: ze woont op zichzelf, al had ze daarvoor toestemming van haar vader nodig. Ze werkt in een naaiatelier en ontwerpt daarnaast haar eigen kleding.
Edmond
Dan ontmoet ze Edmond, die als arbeider in de Renaultfabrieken werkt. Als stadsmens heeft hij niks met bergen, totdat hij, niet geheel toevallig, zijn dienstplicht in de Alpen moet doorbrengen. Het smeedt een onbreekbare band tussen de geliefden. Gezien de moeilijkheden die er voor hen in het verschiet liggen, is dat maar goed ook. Zal het, ondanks de grote tegenslagen die het leven in petto heeft, Olympe lukken de Mont Blanc te bedwingen?
Ingetogen
Het is een mooie en ingetogen liefdesgeschiedenis die hier verteld wordt. Een familie waar het bergbeklimmen in het bloed zit, een vrouwelijke hoofdpersoon die niet gesteund wordt door haar omgeving – eerder tegengewerkt, maar de ergste tegenslagen overwint. Om vervolgens haar droom steeds verder uit het zicht te zien raken. En haar man die, uit liefde, bereid is offers te brengen. Emoties komen voldoende aan bod, dit verhaal weet een gevoelige snaar te raken. Al blijft het ergens ook wel aan de vlakke kant.
Oog voor detail
De tekeningen van de hand van Lucy Mazel zijn prachtig. Ze heeft veel oog voor detail. Denk aan de interieurs die voorbij komen, inclusief behang, maar ook de historisch verantwoorde bergbeklimmersuitrusting uit die tijd. Het gebruikte kleurenpalet sluit er naadloos bij aan en werkt sfeer verhogend.
Lucy Mazel
Veel is er nog niet vertaald van het werk van Lucy Mazel (Aurillac, 1986). In 2012 verscheen De kleine prins 3: ‘De planeet van de muziek’ bij Standaard Uitgeverij. In 2017 Op de barricades! 1: ‘De rode olifanten’ bij Dark Dragon Books. Edelweiss verscheen in 2017 in het Frans. Sindsdien heeft de Française het nog niet vertaalde vierluik Olive getekend (Dupuis), dat in 2021 werd genomineerd voor de Eisner Award in de categorie ‘best digital comic’.
Cédric Mayen
Voor scenarist Cédric Mayen (Mercurey, 1984) is Edelweiss het eerste in het Nederlands vertaalde album. De Fransman heeft inmiddels een dertiental albums op zijn naam staan, waarvan de meest recente allemaal dit jaar bij Dupuis (Poltron Minet), Dargaud (Witch Club en L’arc en cieliste) en Le Lombard (Le mystère du col Dyatlov) zijn gepubliceerd.
Edelweiss is een prachtig liefdesverhaal over een vrouw die er, tegen de stroom in, van droomt om de Mont Blanc te bedwingen.
Edelweiss
Scenario: Cédric Mayen
Tekeningen en inkleuring: Lucy Mazel
Vertaling: James Vandermeersch
Uitgeverij: Lauwert
96 pagina’s / hardcover / € 25,95 / ISBN 9789464664942
Haal dit boek bij je favoriete boekwinkel, of bestel direct online: