Home Nieuws Zeropedia vertelt van alles over alles

Zeropedia vertelt van alles over alles

Wat is het absolute nulpunt? Wat is homeopathie, en – niet onbelangrijk – wat is nou eigenlijk een zwart gat voor iets vaags? Op deze prangende vragen worden al dan niet zinnige antwoorden gegeven in Zeropedia.

We vallen wat lukraak in de materie als we het boek openslaan. ‘Wat is infrarood?’ Er volgen zes cartoons die antwoord geven op deze kwestie. Hoewel, na de strips zijn we nog niet veel wijzer. Maar dat pretenderen de makers dan ook niet. Hoewel ze wel degelijk regelmatig stiekem het goede antwoord ertussen zetten. Het is dus aan de lezer om zin van onzin te scheiden.

Lazaruseffect
Nee, het gaat erom dat talloze weetjes op een originele en grappige manier onder de aandacht van een jong, en dus lastig, publiek te brengen is. Ik laat dit soort boeken altijd testen door mijn kroost en die gaven dit boek een dikke voldoende. Dus dat zit wel snor. Ze weten nu in ieder geval hoe een magnetron werkt (ongeveer) en wat het Lazaruseffect is.

Zeropedia ziet er uitstekend uit. Menlu heeft alle aandacht besteed aan de looks. Bovendien is deze encyclopeniet ook niet door de minste auteurs in elkaar geschoven. Fabcaro bedacht de teksten. Hij nam ook het scenario van de 40ste Asterix voor zijn rekening: De witte iris (verschijnt in oktober). De tekeningen zijn van Julien Solé, die we weer kennen van het onlangs uitgebrachte Terug naar Liverpool, over The Beatles.

Conclusie: een hartstikke leuk boek voor onze krummels, die als het een beetje mee zit, gek zijn op weetjes en grappige strips. Persoonlijk vind ik het een tikje te prijzig voor een cadeautje maar het is wel perfect om te geven op een verjaardag. En, een kleurrijke premium hardcover gaat bovendien heel lang mee, dus neem deze tip ter harte.

Zeropedia 1
Scenario: Fabcaro
Tekeningen: Julien Solé