Home graphic novel Fietsmod: hoe word je mod in een Duitse provinciestad?

Fietsmod: hoe word je mod in een Duitse provinciestad?

“Fietsmod”: wat een rare titel, zo op het eerste gezicht! Deze autobiografische graphic novel van Tobi Dahmen gaat over de ‘mod’ subcultuur, die rond 1958 in Londen is ontstaan en tot in de jaren ‘60 standhield. Nu is de auteur zelf van 1971 en komt hij uit de Duitse plaats Wesel. De originele mod-periode heeft hij dus niet meegemaakt. Wat hij wèl heeft ervaren is een revival van mod vanaf de jaren ‘80.

Mods
“Maar wat is mod dan precies?” hoor ik je denken. De term ‘mod’ komt van ‘modernists’, een groep jongeren met als motto ‘living clean under difficult circumstances’. Dit hield in dat ze stijlvol gekleed gingen (maatpakken, parka’s), reden op verfraaide scooters (Vespa, Lambretta), slikten speed en luisterden naar modern jazz (Miles Davis, Charlie Parker). Later, mede tijdens de revivals die in diverse landen plaatsvonden, werden daar ook onder andere garagerock, soul, ska en R&B aan toegevoegd. Met bands als Small Faces, The Kinks en The Who als bekende namen.

Fietsmod coverDe fietsmods!
Rijdend in zijn auto, onderweg naar huis, blikt Tobi terug op zijn leven als mod. Op school voelde hij zich een buitenstaander. Wanneer hij op een feestje in aanraking komt met mod besluit hij dat dit is, hoe hij voortaan wil zijn. Vanaf dan raakt hij bevriend met enkele gelijkgezinden. Hij gaat op zoek naar de juiste kleding, wat niet eenvoudig blijkt te zijn in een klein dorp. Uiteindelijk blijkt de oplossing in Düsseldorf te liggen. Tobi smeekt zijn ouders om een scooter, maar zij zijn onverbiddelijk: die komt er niet. Zonder geld kan hij er geen een kopen en is hij veroordeeld tot de fiets. Gelukkig is hij niet de enige en tezamen met andere ‘veroordeelden’ vormt zijn groepje de fietsmods (Duits: Fahrradmods).

De verkeerde schoenen
Dahmen loopt zo veel feesten als mogelijk af, danst hele nachten en weekends door. Waar anderen zich vol laten lopen met alcohol lijkt dat bij hem wel mee te vallen: hij gaat volledig op in de muziek. Het scoren van nieuwe muziek brengt hem al in hogere sferen. Toch is het ‘mod zijn’ niet altijd makkelijk: hij voelt zich regelmatig onzeker. Je moet de juiste kleding hebben, anders word je uitgelachen. Wanneer hij een verkeerd paar schoenen koopt of een jas die net niet goed genoeg is, is dat natuurlijk wel even slikken.

Fietsmod de hele nacht dansenIn hogere sferen
Regelmatig ontaarden de feesten in vechtpartijen wanneer andere subculturen (rockabilly’s, skinheads, rechts-extremisten) mee willen feesten. Na weekends gevuld met feesten in zalen, discotheken en clubs wordt op een gegeven moment ‘s zomers de stap naar het platteland gemaakt: boerenschuren, grote tenten en dergelijke. Ook pillen en later cocaïne verhogen voor Tobi en zijn vrienden de feestvreugde: hierdoor kunnen ze het hele weekend door feesten.

Eigen ervaringen afgewisseld met info
De verhalen over de eigen ervaringen van de auteur worden afgewisseld met stukken over de Engelse ontwikkeling in het mod-gebeuren. Beroemde artiesten, popzalen, ontwikkelingen in de muziekstijlen en kleding komen aan bod. Leuk om te lezen en informatief! Dahmen heeft bovendien een toegankelijke tekenstijl. Hij slaagt erin sfeer en muziek op de gevoelige tekenplaat vast te leggen. Ook bij dit album vraag ik me wel af hoe het er in kleur uit zou zien.

Fietsmod betoveringTerugblik
De rode draad in dit boek wordt gevormd door Tobi’s opgaan in het hele gebeuren: de kleding, de muziek, de feesten. Naast zijn ervaringen met vriendschap en, in beperkte mate, met vrouwen is er niet echt sprake van een verhaallijn. Dat is op zich niet storend: het is immers een chronologische terugblik op de ervaringen van de auteur. Wel kreeg ik op een gegeven moment de indruk kreeg dat het boek wat in herhaling viel: steeds weer een feest in het weekend, maar dan een andere muziekstijl en dito kleding.

Muziek incluis
Om een goed beeld te krijgen van de muziek zit er bij het boek een cd met 20 passende songs. Dit zijn covers gespeeld door gelegenheidsband The Smalltown Mods. Geen overbodige luxe als je je niets bij de vermelde soorten muziek kunt voorstellen. Al kan dit euvel natuurlijk ook worden verholpen met Spotify of Youtube. Een playlist met originele songs, samengesteld door de auteur, is overigens online te beluisteren: klik!

Fietsmod enjoy the musicAangename muzikale leeservaring
De terugblik op zijn jeugd die Tobi Dahmen in dit boek laat zien is goed gelukt. De modbeweging, maar misschien nog wel meer het leven voor muziek in bredere zin, staat centraal. Het geeft een leuke persoonlijke blik op hoe het er in Duitsland aan toeging tijdens de modrevival. Ook de interessante kijkjes in de originele Engelse modscene smaken prima. De lezer die zelf deel uitmaakt(e) van een bepaalde subcultuur zal ongetwijfeld veel herkennen: de kick van nieuwe muziek, de concerten, de vriendschap, de feesten, de kleding. Ook voor de muziekliefhebber die zich minder in een hokje laat stoppen valt er genoeg uit deze graphic novel te halen. Tobi Dahmen voert je mee en dompelt je onder in een getekend bad van muziek… Een aangename muzikale leeservaring, deze dikke pil!

Tekst en tekeningen: Tobi Dahmen
Uitgever: SubQ

476 pagina’s / hardcover / € 29,99 / ISBN 9789021406060