Niet al te lang geleden, in een heelal niet ver, ver weg, was er een dromer die de magie uit zijn kindertijd terug wilde vinden. Zijn naam: George Lucas. In de graphic novel Lucas’ Wars wordt het verhaal van de totstandkoming van Star Wars verteld.
Door Martijn Douma
Het verhaal begint in augustus 1976 met het moment waarop George Lucas, die onder gigantische druk stond om Star Wars af te ronden, in elkaar zakt en in het ziekenhuis belandt. Flashbacks naar zijn jeugd maken duidelijk hoe George al van jongs af aan in elkaar stak: als iemand die allergisch is voor alles wat hem wordt opgelegd. Met als gevolg dat op school dingen niet lekker liepen en daarbuiten ook niet altijd.
Innovatief
Dat verandert pas wanneer hij de opleiding School of Cinematic Arts gaat volgen aan de University of South California. Hij blijkt innovatief te zijn en veel aandacht te besteden aan beeld én geluid. En door kei- en keihard te werken. Hij weet de extraverte monteerster Marcía aan de haak te slaan tijdens een stageperiode bij een montagebedrijf. Het stel gaat al snel samenwonen en trouwt vervolgens.
American Graffiti
Met het studieproject THX 1138 4EB, een korte film, trekt Lucas de aandacht van meerdere grote filmmaatschappijen. Om er, na zijn afstuderen, met vriend Francis Ford Coppola een lange versie van THX 1138 van te maken. Die versie heeft destijds het grote doek niet gehaald: de bobo’s van Warner Bros vonden het maar niks. Zijn volgende film, American Graffiti, bleek onverwacht een groot succes: de jonge regisseur was in een klap miljonair en er werden meer deuren voor hem geopend.
Episch verhaal
George Lucas had al jarenlang een verhaal van epische proporties in zijn hoofd. Een verhaal dat geïnspireerd is door comics als Flash Gordon en Japanse films. Dat moest en zou zijn volgende project worden. Een filmmaatschappij vinden die het wilde financieren leek niet zo’n probleem, maar dan moet het plot wel op papier worden uitgewerkt. Voor iemand die een hekel aan schrijven heeft vormt dat een torenhoge drempel. Gelukkig wordt hij bijgestaan door Marcía en een groep bevriende filmmakers. Het verhaal doorloopt meerdere iteraties en wordt beïnvloed door zo ongeveer alles wat Lucas in zich opneemt. Films, maar ook het boek Hero with a thousand faces van Joseph Campbell.
Groen licht
Met veel voorbehouden krijgt Lucas groen licht om de voorbereidingen voor de film te gaan treffen. Maar gezien het innovatieve karakter van de film, en een regisseur die hoge eisen stelt, beginnen de problemen nu pas echt. Zo moesten bijvoorbeeld de special effects die Lucas voor ogen had nog uitgevonden worden. En passant richt hij even een bedrijfje op, om daarvoor te gaan zorgen: Industrial Light & Magic is geboren.
Preproductieproblemen
Vervolgens moeten er decors, rekwisieten en kostuums worden ontworpen en gemaakt. En niet onbelangrijk: er moet een cast worden samengesteld. De casting gaat niet van een leien dakje, ondanks het feit dat er een aantal al bekende acteurs komt opdagen. De filmmaatschappij komt regelmatig terug op de lijn met allerlei twijfels, en wil het contract telkens maar niet ondertekenen. Lucas had zo zijn eigen voorwaarden gesteld, waardoor uiteindelijk niet alleen hij, maar ook enkele vrienden er schathemeltjerijk van geworden zijn. Verder wordt er flink onderhandeld over het budget en de deadline van de productie. De start van het filmen, in Tunesië, verloopt alles behalve vlekkeloos.
Interessant
Lucas’ Wars 1 brengt op een heerlijke manier de totstandkoming van een van de populairste film aller tijden in beeld, vanuit het oogpunt van de regisseur. De dialogen en situaties mogen dan uit de pen van de Franse scenarist Laurent Hopman (1970) zijn voortgekomen, ze zijn gebaseerd op gedegen onderzoek. Het is interessant om te zien hoe een klassieker als deze film is ontstaan, van vage ideeën naar het draaien in de bioscoop.
Wonder
Als je ziet hoeveel problemen er tijdens de productie op Lucas’ pad zijn gekomen, mag je het bijna een wonder noemen dat de film überhaupt op het grote doek is beland. Bovendien zijn de anekdotes over de cast smullen geblazen. Zoals de verhoudingen tussen Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford onderling, de onenigheid tussen de acteurs die de robots C3PO en R2D2 spelen, en de bijzondere houding van Sir Alec Guinness ten opzichte van de film. En natuurlijk de affaire tussen Carrie Fisher en Harrison Ford.
Psyche
Het inkijkje in het karakter van George Lucas levert het beeld op van een hardwerkende, innovatieve en gedreven man, die er vooral op uit was om de magie uit zijn jeugd terug te halen. Makkelijk samenwerken was het, zo te zien, niet met hem. Omdat de graphic novel vooral om de film Star Wars draait, wordt er niet al te veel stilgestaan bij ’s mans psyche.
In dienst van
De tekeningen van Renaud Roche zijn toegankelijk en weinig gedetailleerd. Aan achtergronden doet de tekenaar zo weinig mogelijk, alles in dienst van het verhaal. De gezichten van bekende figuren lijken goed en leveren een feest der herkenning op, als het om Hollywood gaat, tenminste. Bij de inkleuring is ervoor gekozen om met weinig kleuren te werken, veelal blauw en grijs. Bij flashbacks worden andere tinten gehanteerd. De uitzondering voor het beperkte kleurgebruik wordt gevormd door scènes uit de film, dan wordt er een uitgebreider palet gebruikt. Het past prima bij het verhaal, dat loopt als een tiet.
Een hardcore Star Wars fan zal dit verhaal en de vele anekdotes vast al kennen. Maar voor iedereen die Star Wars een warm hart toedraagt is dit een heerlijke graphic novel.
Laurent Hopman was jarenlang hoofdredacteur van het magazine Black And White, dat volledig aan Michael Jackson gewijd was. In 2019 heeft hij een uitgeverij voor magazines opgericht, genaamd Éditions Demain. Naast het scenario van Lucas’ Wars 1 heeft hij twee korte scenario’s geschreven over klimaatbescherming en dierenbescherming.
Renaud Roche is werkzaam als freelance illustrator, concept artist en storyboard artiest in onder andere de filmbranche. Lucas’ Wars 1 is zijn eerste volwaardige wapenfeit op stripgebied.
Lucas’ Wars
Scenario: Laurent Hopman
Tekeningen en inkleuring: Renaud Roche
Uitgeverij: Standaard
208 pagina’s / hardcover / € 29,99