Home Nieuws De Strip Speeddates van november 2023

De Strip Speeddates van november 2023

De griep waart weer rond en we gaan hard richting de feestdagen. Dat betekent dat er bakken met nieuwe stripboeken verschijnen. Zoek je nog wat voor op je verlanglijstje of wil je iemand verrassen dan staat hier ongetwijfeld iets van je gading tussen. We presenteren een lekker gevulde editie van de Strip Speeddates!

Door Jeroen van Esch, Martijn Douma en Bastiaan van Esch


IJzeltje 3: ‘Het strandjutterspact’

Scenario: Éric Corbeyran
Tekeningen en inkleuring: Riad Sattouf
Uitgeverij: Lauwert
48 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 21,95

IJzeltje zit weer in eenzaamheid opgesloten bij professor Mervent. François wil haar bevrijden en krijgt hulp van Serge, de leerling van de professor. Bij de dolmen ontmoeten ze de eigenaresse van het landgoed waarop deze hunebed zich bevindt. Deze ‘heks’ blijkt meer te weten over het verleden van de hunebed en van IJzeltje. Maar dan treft François een bloederig spoor aan…

Dit slot van het drieluik IJzeltje komt met de nodige drama en mystiek. De losse eindjes worden mooi aan elkaar geknoopt, en passend afgesloten. Aan de tekeningen is duidelijk te zien dat Sattouf nog aan het begin van zijn carrière staat, want niet alles is even lekker op het papier beland. Al met al een fijn drieluik! (MD) ****


Tango 7: ‘De pijl van Magellaan’

Scenario: Matz
Tekeningen: Philippe Xavier
Inkleuring: Jérôme Maffre

Uitgeverij: Le Lombard
56 pagina’s / softcover / € 9,99

Tango en Mario zitten al een aantal maanden op de open zee. Tango heeft behoefte om weer onder de mensen te zijn. Mario vindt het allemaal wel best en blijft het liefst aan boord. Maar hij volgt zijn vriend, want samen uit, samen thuis.

Aangekomen in Manilla wil hij op zoek gaan naar de helm van Magellaan en de pijlpunt die hem doorboorde. De reis van de grote zeevaarder eindigde in de Filippijnen. Tango zou wel eens hetzelfde kunnen overkomen. De relikwieën bevinden zich immers op een eiland dat niet zo happig is op speurneuzen zoals hij.

Het zevende verhaal over Tango is spannend, maar niet een heel heftig verhaal. Het leest lekker weg en voor je het weet heb je het verhaal uit. Dit is positief. De tekeningen zijn dik in orde en weten de juiste sfeer te pakken. (BvE) ****


Esma

Scenario, tekeningen en inkleuring: Iwan Lépingle
Uitgeverij: Lauwert
152 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 34,95

De jonge Turkse immigrante Esma wordt gedwongen te werken voor haar werkgever, een bekende actrice, die haar papieren heeft afgepakt. Wanneer haar bazin voor haar ogen wordt vermoord, wordt ze opgevangen door haar kennis Audrey. Omdat Esma niet naar de politie durft verschuilen ze zich in een lege vakantiewoning. Maar om haar papieren terug te krijgen zullen zij en Audrey de moordenaars moeten zien op te sporen. Dat is niet ongevaarlijk, want ze weten niet wie er te vertrouwen zijn.

De spanning wordt goed opgebouwd in deze graphic novel: je weet op een gegeven moment als lezer ook niet wie er gevaarlijk is, wie schuldig, en wie niet. Naarmate de ontknoping naders, wordt de sfeer grimmiger. Daarnaast gaat het in dit album over de schimmige kanten van immigratie. Het karakter van Audrey komt het beste naar voren. Zij toont zich vastberaden Esma te helpen, ze komt met plannen en staat haar mannetje. Esma wil eigenlijk alleen maar veilig zijn en papieren hebben, koste wat kost. In dat opzicht had het boek ook Audrey kunnen heten. De tekeningen steken goed in elkaar en zijn ingekleurd met blauwtinten. Behalve bij herinneringen, dan zijn het oranjetinten. Prima thriller! (MD) ****


Jules Verne 2: ‘Mijn neef Bram & het geheim van Nell’

Scenario: Robbert Damen
Tekeningen: Daniël van den Broek
Uitgeverij: Menlu
48 pagina’s / softcover / €9,95

Dit tweede deel van de serie over de jonge Jules Verne bevat twee verhalen: Mijn neef Bram en Het geheim van Nell. Verne beleeft eerst een griezelavontuur in Ierland om vervolgens af te dalen naar de diepe krochten van onze aarde. Daar ontmoet hij de mysterieuze Nell, een meisje vol geheimen.

Een paar dingen vallen op. Het tekenwerk is dik in orde, maar de inkleuring is flets. En ronduit saai in het tweede verhaal. Dit speelt zich weliswaar ondergronds af, maar daar had meer uitgehaald kunnen worden. Daarnaast gaat het in het eerste deel steevast over ‘vader’ en spreekt hij zijn sidekick aan als ‘neef Bram’. Van een Nederlandse scenarist zou je dat niet verwachten. (JvE)
***


Barmhartigheid

Scenario’s: Jean Van Hamme
Tekeningen: Emmanuel Bazin, Dominic Bertail, Aimée de Jongh, Djief, Christian Durieux, Ricard Efa en José Luis Munuera
Uitgeverij: Dupuis
94 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 29,95

Topscenarist Jean Van Hamme, onder andere bekend van de klassieke reeksen Thorgal en Largo Winch, heeft een fijn ensemble tekenaars ingeschakeld om zeven van zijn korte scenario’s te tekenen. De verhalen hebben uiteenlopende thema’s, zoals een succesvolle misdaadschrijver die erachter komt dat er iets niet klopt aan zijn boeken, een held die een bomaanslag op de koning wil voorkomen, een pil die de tijd stopzet en een Engelse lord die nodig een echtgenote dient te vinden.

De verhalen, die in lengte variëren van zes tot achttien pagina’s, zijn stuk voor stuk amusant, hebben een ietwat duister tintje en bevatten een twist. Niets is wat het lijkt. De tekeningen zijn allemaal dik voor elkaar, wat je ook mag verwachten gezien al het talent dat heeft bijgedragen. Heerlijk tussendoortje! (MD) ****½


Dwergen 21: ‘Ulrog van de Smidse’

Scenario: Nicolas Jarry
Tekeningen: Pierre-Denis Goux
Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / softcover / € 11,25

Ulrog is een meestersmid die wordt beschuldigd van verraad. De reden: hij weigert te werken voor de grootmeester van de Smidse. Maar hij heeft een groot eergevoel en wil het er levend vanaf brengen. Dus zal hij een plek moeten zien te veroveren in de raad van de Orde van de Smidse. Ulrog zal aan iedereen moeten bewijzen dat hij de beste smid van Arran is.

Zelf heeft hij niet de capaciteiten om weerstand te bieden tegen de kracht van zijn runen. En dat weet hij. Wie daar wel geschikt voor is: zijn broertje Jorun. Maar hun relatie is, laat ik het zo beschrijven, gecompliceerd.

Voor deze eenentwintigste Dwergen had ik moeite om het verhaal volledig uit te lezen. Ik vind het scenario nogal zwak en niet doortastend genoeg. Dat de tekeningen een hoop goedmaken staat buiten kijf. (BvE) ***


XIII Trilogy – Jones 1: ‘Zwart azuur’

Scenario: Yann
Tekeningen: Olivier TaDuc
Inkleuring: Bruno Tatti
Uitgeverij: Dargaud
48 pagina’s / softcover / € 9,99

Terug naar het verleden van majoor Jones, naar de tijd dat ze cadet was op de Patuxent River Naval Academy. Terwijl de jonge vrouw de zware militaire training ondergaat, ontsnapt haar broer Marcus uit de gevangenis. Hij sluit zich aan bij de Red Warriors, een groep die bereid is ver te gaan om op te komen voor de situatie van de native Americans. Daartoe bezetten ze Alcatraz. Om te voorkomen dat het uit de hand loopt, worden de special forces de ‘Spads’ erbij gehaald. Hun oprichter, generaal Ben Carrington, is dan weer verbonden met Jones.

Yann vlecht handig een waargebeurde opstand door de geschiedenis van de reeks XIII. Zodoende kom je meer te weten over Jones’ jeugd. De tekeningen zijn geweldig, Olivier TaDuc mag zich zelfs wagen aan schepen en vliegtuigen en ook dat gaat hem heel goed af. Degelijk verhaal, een must-have voor de XIII-fan. (MD) ***½


Blauwbaard

Naar de roman van Amélie Nothomb
Scenario, inkleuring en tekeningen: Camille Benyamina
Uitgeverij: Standaard
120 pagina’s / hardcover / € 25,00

Twintiger Saternine Puissant krijgt de kans om voor weinig geld een flinke kamer in een fraai herenhuis in hartje Parijs te huren. Eigenaar Don Elemirio Nibal Y Milcar, voorzien van een blauwe baard, is een steenrijke excentriekeling. Hij is al een jaar of twintig niet buiten geweest, naar eigen zeggen omdat er overal vrouwen klaarstaan om hem te strikken. Daarom verhuurt hij het appartement aan een vrouw die hem aanstaat. Vóór Saternine zijn er acht huursters geweest, die allemaal zijn verdwenen. Ze is op haar hoede maar gaat de uitdaging aan. De enige kamer in het huis waar ze niet mag komen is de zwarte kamer. Een kat en muisspel ontvouwt zich.

De vraag is nu: wat beweegt de jonge vrouw om haar eigen leven op het spel te zetten? En wat de excentriekeling? Daarbij moet je je wel eerst over het onlogische uitgangspunt zetten, want wie stapt er nu bewust in zo’n op het oog levensgevaarlijke situatie. In het oorspronkelijke sprookje van Charles Perrault uit 1697 is dat logischer dan nu, vooral omdat daarin de vrouw niet weet van de verdwijningen.

Het neemt niet weg dat de gesprekken die Saternine en haar huisbaas voeren intrigerend zijn: ze proberen elkaar beter te leren kennen. Intussen neemt de spanning steeds verder toe, want het risico dat de jonge vrouw het negende slachtoffer wordt stijgt zienderogend. De vrouwelijke karakters zijn realistischer getekend dan je doorgaans in stripboeken ziet. De tekeningen zijn verfijnd en voorzien van een vrolijk kleurenpalet, wat contrasteert met het enigszins duistere verhaal. Ik kon me niet echt over het onlogische uitgangspunt zetten, daarom ‘slechts’ ***½ (MD).


Blake en Mortimer in New York: ‘De kunst van het oorlogvoeren’

Scenario: Jean-Luc Fromental en José-Louis Bocquet
Tekeningen en inkleuring: Floc’h
Uitgeverij: Blake en Mortimer
124 pagina’s / softcover / € 16,99

Wanneer Blake en Mortimer in New York zijn voor een vredesconferentie van de Verenigde Naties blijkt ook kolonel Olrik in de stad te zijn. Hij zit opgesloten in een psychiatrische kliniek en is zijn geheugen volledig kwijt. Wat zijn Blake en Mortimer zonder hun aartsvijand? Maar dan weet Olrik te ontsnappen en ontvouwt zich een complot om een aanslag te plegen op de VN.

De CIA, de Russen, staatsvijand nummer 1 Olrik: Blake en Mortimer hebben er de handen aan vol. Dit spannende verhaal, in een Koude Oorlogsetting, past goed bij de andere verhalen in de reeks. Het plot komt wel bekend voor, een klassiek script dus. De klare lijn tekeningen van Floc’h zijn uitgewerkt met een dikke lijnvoering, dus met maar weinig details. Best knap gedaan, maar je moet er wel van houden. Ik heb wat minder met deze tekenstijl, vandaar een goede score maar niet uitstekend. Het album is overigens erg duur voor een softcover, ondanks het aantal pagina’s. (MD) ***½


Robbedoes door… 23: ‘Robbedoes en Blue Gorgon’

Scenario: Yann
Tekeningen en inkleuring: Dany
Uitgeverij: Dupuis
88 pagina’s / softcover / € 11,99

Lara Mac Burgy, hét gezicht van de bekende fastfoodketen Mac Burgy, wordt ontvoerd door de activistische groep Blue Gorgon. Die bestaat uit vrouwen die, gekleed in blauw latex en getooid met een blauw masker, strijden tegen de fastfoodsector. Er wordt een miljard losgeld geëist van haar vriend, de steenrijke magnaat Simon Santo, die naast de burgerketen nog meer milieuvervuilende bedrijven bezit. Robbedoes en Kwabbernoot raken bij de zaak betrokken wanneer ze erachter komen dat bevriende journaliste IJzerlijm undercover is gegaan in de beweging. De graaf van Rommelgem is bovendien verdwenen, en zijn sporen leiden naar deze zaak.

Dit verhaal zit vol verwijzingen naar dingen zoals de commercie, milieuvervuiling en milieuactivisten. De vaart zit er flink in. Daarbij worden ondeugende grapjes niet geschuwd – wat te verwachten was, met Dany erbij. Rondborstige dames komen er dus ook veelvuldig in voor. Het scenario knalt alle kanten op en is daarmee niet erg evenwichtig. Daardoor is het album een pagina of 30 te dik geworden. En toch was het genieten, van de tekeningen van Dany en de fratsen die er voorbij komen. (MD) ****


Lynx: boek 3

Scenario: Serge Perrotin
Tekeningen en inkleuring: Alexandre Eremine
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s (inclusief 6 pagina’s schetsen) / softcover / € 8,95

De planeet Swön ligt op de grens van de federatie en wordt gebruikt voor het dumpen van giftig afval. De planeet is immers onherbergzaam en onbewoond. Het is juist die planeet waar de IDPER-agenten Bor de la Roque en Annet Pyriev belanden. Bor’s dochter is namelijk dood gewaand, maar hij heeft sterk het gevoel dat ze nog leeft. Ter plekke komen de beide agenten voor onaangename verrassingen te staan, die de interplanetaire politiek op hun grondvesten kunnen doen schudden.

De eerste twee stripboeken draaien vooral om het echte werk van het Interplanetaire Departement ter Preventie van Ecologische Rampen (IDPER). Dit afsluitende derde deel draait om de persoonlijke zoektocht van agent Bor. De buitenaardse Yslianen hebben een interessante rol in het geheel. Prima realistische tekeningen. Een amusant SF-verhaal, waarbij het plot wat vergezocht is. (MD) ***


Morgen: Akte 1

Scenario: Leo en Rodolphe
Tekeningen: Louis Alloing
Inkleuring: 1ver2anes
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s (inclusief 4 pagina’s schetsen) / softcover / € 8,95

In de nabije toekomst is de aarde een puinhoop geworden door massale oorlogen. De mensen die over zijn, gaan niet bepaald vriendelijk met elkaar om. Artsen zijn zeldzaam. Wanneer het heersende regime vermoedt dat Arthur er een is, slaan hij en zijn dochter Fleur op de vlucht. Tegelijkertijd bevindt tiener Ted zich in het idyllische Amerika van de jaren ’60. Alles lijkt normaal, totdat hij een vreemd verschijnsel ontdekt. Er blijkt een verband te zijn tussen hem en Fleur.

Met de setting zit het wel goed: die is enigszins mysterieus. Gooi daar het element in van een andere wereld of dimensie en je hebt een interessant uitgangspunt. De hoofdpersonen maken nogal wat mee op hun vlucht, het einde is verrassend. De tekeningen zijn veel minder klinisch dan die van Leo zelf en dat pakt goed uit. Prima eerste helft van een tweeluik. (MD) ***½


Europa 2: ‘Duizelingen’

Scenario: Leo en Rodolphe
Tekeningen: Zoran Janjetov
Inkleuring: Zoran Janjetov Jr.
Uitgeverij: Silvester Strips
48 pagina’s / softcover / € 9,95

Het team dat op Europa, een maan van Jupiter, is om de verdwijning van de bemanning van de eerste missie te onderzoeken maakt weinig vorderingen. Behalve de vondst van een lijk. Wanneer Suzy samen met commandant Paul de sporen van de vorige missie volgt, doen ze een gruwelijke vondst. Op aarde onderzoekt een journalist van Le Monde, Serge Renard, het verband tussen het mislukken van de eerste missie en het Vaticaan. Dat is niet zonder gevaar.

De spanning wordt opgevoerd in dit tweede deel. Onder andere doordat Paul vermoedt dat er een saboteur in het team zit. Uiteraard is er ook nu een romantische ontwikkeling. De realistische tekeningen zijn geweldig, vooral de platen van ruimtevoertuigen tegen de achtergrond van het heelal. De gezichten gaan Zoran Janjetov ook behoorlijk goed af. Fijn SF-mysterie! (MD) ****


Bellatrix: 1e episode

Scenario en tekeningen: Leo
Inkleuring: Florence Spitéri en Leo
Uitgeverij: Dargaud
62 pagina’s / softcover / € 8,99

De situatie op de planeet Bellatrix lijkt op die van het Amerika in de 19e eeuw. Een westernachtige situatie. Een politieke beweging die in opkomst is wil terug naar vroeger tijden, waarin vrouwen niks te vertellen hadden. Agenten Kim en Manon worden naar de planeet gestuurd om het leven van een progressieve tegenkandidate te beschermen. Voor de beide vrouwen is de ouderwetse vrouwonvriendelijke situatie nogal wennen.

Interessante setting weer, Leo mag graag onderlinge verhoudingen tussen mensen verbeelden. Prima dialogen. Zoals altijd moet je van zijn tekeningen houden, want het is best statisch allemaal en de gezichten die hij tekent zijn best eh… karakteristiek. Het Vlaamse taalgebruik had wel wat minder gemogen. Prima SF-strip. (MD) ***


Robilar de meesterlijke kat 3: ‘Beestenburcht’

Tekst: David Chauvel
Tekeningen: Sylvain Guinebaud
Inkleuring: Lou
Uitgeverij: Silvester Strips
64 pagina’s / softcover / € 9,95

De sluwe kat Robilar heeft zich opgewerkt tot kamerheer van de prins. Wanneer een groep boerderijdieren de boer en boerin gijzelen, eisen ze van de prins een vrij leven waarin geen dieren meer worden vermoord. Robilar moet dit probleem zien op te lossen en dat blijkt niet eenvoudig te zijn. De dieren staan onderling soms op gespannen voet, maar ze vormen wel een eenheid.

Dit afsluitende deel is bij vlagen nog steeds grappig, maar bevat verrassend genoeg een serieuze en bij vlagen grimmige toon. Zoals de titel van het album doet vermoeden zijn er overeenkomsten met de Beestenburcht-trilogie. De tekeningen zijn expressief, vooral de gezichten maken duidelijk genoeg welke emotie er bij de karakters de overhand heeft. Ik trek ze goed. (MD) ****


Wraak in de hel 1: ‘Parijse Apaches’

Scenario: Philippe Pelaez
Tekeningen en inkleuring: Tiburce Oger
Uitgeverij: Silvester Strips
72 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 25,95

Parijs, 1903. Meerdere hooggeplaatste burgers worden vermoord door een man die zijn gezicht bedekt met een hoed en een lange rode sjaal. Hij laat een gouden muntje, een Louis d’Or, in de mond van zijn slachtoffers achter. Het lijkt erop dat deze acrobatische figuur bij de Apaches hoort, Parijse criminelen die er goed gekleed bijlopen en ook voorzien zijn van een rode sjaal. Hij laat ze immers ook zijn vuile werk opknappen. Maar de ziekige inspecteur Gosselin denkt daar anders over: hij vermoedt dat de dader uit de hardwerkende Bretonse kringen afkomstig is. De man moet koste wat kost worden gestopt, want de terreur neemt toe, met explosies en alles.

Boeiend verhaal, in het Parijs begin twintigste eeuw. Naast de charme van de stad komen er duistere zaken aan het licht, in een broeierig politiek landschap. De teksten zijn bij vlagen poëtisch-filosofisch. De tekeningen zijn fraai: Tiburce Oger heeft een dynamische stijl. Ze zijn met grijstinten ingekleurd, op enkele rode accenten na, met als nadeel dat het allemaal wel erg donker aan de ogen is. Maar dat is dan ook het enige. Dit is een erg fijne detective, die ook nog eens fraai is uitgegeven! (MD) ****½