Home graphic novel Hoe ik probeerde een goed mens te zijn

Hoe ik probeerde een goed mens te zijn

Ulli is midden twintig, woont in Wenen en hoopt het te gaan maken als kunstenaar. Tot haar grote verdriet wordt ze maar niet toegelaten tot de Kunstacademie. Gelukkig krijgt ze een relatie met Georg, de man waar ze oud mee wil worden. Maar omdat het tussen de lakens niet gaat met Georg, komt Kimata in beeld: een driehoeksverhouding geboren.

Al op jonge leeftijd is Ulli moeder geworden, haar zoontje is nu vijf. De vader is eigenlijk nooit in beeld geweest. Omdat ze de eindjes zelf nauwelijks aan elkaar kan knopen en zich eerst een plekje binnen de kunstwereld wil verwerven, woont het jochie bij haar ouders. Elk weekend reist ze van de stad naar haar geboortedorp om tijd met haar zoontje door te brengen. Tijdens zo’n trip probeert ze dan haar alternatieve levensstijl en uiterlijk wat verborgen te houden: een stads kunstenaarsmilieu is immers heel wat anders dan een conservatief dorp. Ulli worstelt zichtbaar met deze situatie, maar kan haar zoontje niet bij haar in huis nemen.

Georg: liefde voor het leven?
In de liefde is Ulli nogal eens teleurgesteld. Maar dan ontmoet ze de toneelacteur Georg: twintig jaar ouder dan zij. Ze heeft een enorme klik met hem, op alle vlakken, en ziet zich al oud worden met hem. De vonken spatten van meet af aan van het stel af. Maar al gauw is dat in de slaapkamer niet meer het geval: Georg geeft aan dat hij “het niet meer voelt” en dat dat altijd gebeurt in zijn relaties. Vanaf dat moment heeft Georg haar seksueel niets meer te bieden. Hij wil haar ook niet kwijt en geeft aan dat hij er geen moeite mee heeft wanneer ze haar gerief buiten de deur haalt.

Kimata: passievolle Nigeriaan
Wanneer Ulli haar lusten niet langer meer kan bedwingen besluit ze tot actie over te gaan. Ze gaat op jacht in het nachtleven en slaat de Nigeriaan Kimata aan de haak: lang, knap, gespierd, passievol en nog niet in het bezit van een verblijfsvergunning. Kim begrijpt in eerste instantie niet dat Ulli alleen een fysieke relatie met hem wil, maar ook hij wil haar niet kwijt en dus legt hij zich bij de situatie neer.

Explosieve situatie

Een tijdje gaat dat goed: beide mannen schikken zich in hun positie en er ontwikkeld zich zelfs voorzichtig een band tussen hen. Met Kim gaat Ulli uit dansen en beleeft ze hete nachten, bij Georg vindt ze geborgenheid, begrip en kan ze haar kunstzinnige ei kwijt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: bij Kimata blijft de onrust terugkomen, hij wil Ulli voor zichzelf en wordt steeds jaloerser en onvoorspelbaarder. Deze explosieve situatie moet een keer tot uitbarsting komen…

Wrang
Er zitten meerdere dingen in dit verhaal die wrang aanvoelen: voor Ulli, die in Georg de liefde van haar leven vindt, maar toch niet helemaal. Voor Georg, die zoveel van haar houdt dat hij vindt dat ze haar seksuele bevrediging maar bij een andere man moet zoeken (of hij weet goed verborgen te houden dat hij er niet blij mee is). Voor Kim, de passievolle minnaar, die weet wat zijn rol is in dit ménage à troismaar het steeds slechter kan verkroppen.

Onzeker
Naast de liefde worstelt Ulli ook met haar situatie: ze voelt zich onzeker over haar moederschap, de situatie dat ze de kost moet verdienen via allerlei slechtbetaalde baantjes en over haar kunstenaarskwaliteiten. Dat laatste is ook de reden dat ze zo graag naar de Kunstacademie wil: dan is ze eindelijk goed genoeg, krijgt ze bevestiging, met een diploma als bonus. Eigenlijk zien we hier een twintiger die worstelt met de gebruikelijke levensvragen voor die leeftijd, maar dan open en bloot, èn met veel meer dramatiek dan ‘normaal’.

In your face
De manier waarop Ulli Lust (Wenen, 1967) zich in deze autobiografische graphic novel blootgeeft dwingt respect af en komt krachtig over. Ze toont haar onzekerheden, haar dromen, problemen en gevoelens; met name haar seksuele verlangens komen expliciet aan bod en in beeld. Het is allemaal behoorlijk in your faceOmdat haar levensstijl en situatie niet bepaald standaard of burgerlijk zijn is de kans dat je als lezer over bepaald gedrag of normen anders denkt vrij groot. Dat maakt ook dat het een interessante, prikkelende leeservaring is en het je aan het denken kan zetten.

18+:
expliciete seksscènes
Het boek bevat veel expliciete seksscènes met alles vol in beeld, dus een boek voor 18+. Mocht je je afvragen of dit wel nodig is: het gebrek aan seks en hoe Ulli dit oplost is een van de pijlers van dit boek, dus het is onoverkomelijk voor het verhaal en de sfeer dat dit ook in beeld wordt gebrachtOp een bepaalde manier is het functioneel, zou je daarom kunnen zeggen. De mate waarin dit expliciet in beeld wordt gebracht en de hoeveelheid scènes is vooral een kwestie van smaak: het lijkt niet bedoeld te zijn om bij de lezer lust op te wekken. Maar het had ook best een tandje minder gekund, afhankelijk van je voorkeuren. Voor mij was dit te veel van het goede.

Onder de toonbank
Dat er boekhandels schijnen te zijn die dit boek ‘onder de toonbank’ menen te moeten verkopen is begrijpelijk wanneer je redeneert vanuit de – overduidelijk onterechte – opvatting van veel mensen dat stripboeken / graphic novels vooral voor kinderen zijn. Dat boekhandels kinderen in bescherming nemen tegen pornografisch materiaal kan ik alleen maar toejuichen, maar de opvatting dat stripboeken vooral voor kinderen zijn was vroeger niet waar, is nu niet waar en zal in de toekomst ook niet waar zijn.

Kloeke pil
Het boek zelf is een kloeke pil van 370 pagina’s die lekker in de hand ligt. De tekeningen zijn in zwart-wit en hebben een felroze steunkleur gekregen. Die kleur springt eruit en maakt de tekeningen des te levendiger.

Dit openhartige verhaal toont een sterke vrouw die haar onzekerheden laat zien terwijl ze tegelijkertijd probeert haar dromen te verwezenlijken, in een complexe driehoeksrelatie zit en een zoontje op afstand heeft. Ze probeert alleen maar een goed mens te zijn. Meeslepend, zinneprikkelend, dramatisch en openhartig tot op het bot.

Eerder verschenen van Ulli Lust het geweldige Stemmen in het duister (2019, Scratch Books) en Vandaag is de laatste dag van je leven (2014, Scratch Books) over wat er enkele jaren hiervoor speelde.

Tekst en tekeningen: Ulli Lust
Vertaling: Sigge Stegeman
Redactie: Jan Verdegaal
Vormgeving en lettering: Sigge Stegeman en Frank Boesveld
Uitgever: Soul Food Comics
367 pagina’s, softcover, € 27,50, ISBN 9789492882042

[bol_product_links block_id=”bol_5da7759d61a8a_selected-products” products=”9200000102508386,9200000035432165,9200000101843818″ name=”goed mens” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]