Home graphic novel Laatste weekend van januari

Laatste weekend van januari

De gerenommeerde striptekenaar Dennis Choupin is te gast op het grootste stripfestival van Europa: dat van Angoulême. Hij is daar om te signeren en zijn collega’s te ontmoeten. Maar hij raakt in de ban van de vrouw van een van zijn grootste fans…

Door Martijn Douma

Het Festival Internationale de la Bande Dessinée is het grootste stripfestival van Europa. Het vindt jaarlijks plaats in het laatste weekend van januari in Angoulême, een stad in het zuidwesten van Frankrijk. Voor liefhebbers van de Europese strip is het een soort Walhalla: zóveel beroemde stripauteurs om een dédicace van te krijgen of te ontmoeten! En elke zichzelf respecterende tekenaar wil er maar wat graag uitgenodigd worden.

Verleiding
Voor Dennis is het nieuwe er al wel af, hij maakt er al jaren zijn opwachting. Zijn reeks Operatie Hitler heeft hem een flinke status opgeleverd in de stripwereld. Terwijl hij zich op het festival voortbeweegt, moet hij ervoor zorgen dat hij op zondag al vroeg de trein terug naar Parijs pakt. Het verlovingsfeestje van zijn zoon mag hij natuurlijk niet missen. Maar hij raakt in de ban van de vrouw van een van zijn grootste fans… Tegen beter weten in weet hij tijd met haar door te brengen. Kan hij de verleiding weerstaan?

Dicht op de huid
Bastien Vivès is een meester in het gevoelig neerzetten van ‘kleine’ verhalen over mensen en hun gedrag. Deze keer komt hij wel erg dicht op de huid van de stripliefhebber, gezien het bedevaartsoord dat ‘Angoulême’ voor velen is. Hij weet de verveling, maar ook het verlangen en de vertwijfeling, van de hoofdpersoon op subtiele wijze in beeld te brengen. Het maakt dat je je als lezer nauw betrokken voelt bij zijn gevoelens. En dat alles in Vivès’ in grijstinten uitgevoerde, typerend realistische en weinig gedetailleerde stijl, waarin het nodige aan je verbeelding wordt overgelaten.

Inkijkje
Het levert een alleraardigst maar ietwat traag inkijkje op in het leven van een striptekenaar op een festival. Het signeren, de leuke en ook de vervelende fans die een dédicace in hun album willen, interviewsessies: ze komen allemaal voorbij. Maar ook het weerzien met collegatekenaars en de contacten met de mensen van de uitgeverij. De hoofdpersoon deed mij, door zijn snor en bril, qua uiterlijk denken aan Alain Dodier, de tekenaar van Jerome K. Jerome Bloks. Maar dat is ongetwijfeld niet zo door Vivès bedoeld.

Controverse
Dat het grootste stripfestival van Europa het decor vormt van dit album is verrassend en interessant. Dat een van de thema’s van het verhaal overspel is, is dan weer niet echt een verrassing gezien het oeuvre van Vivès. Dat lijkt vooral te bestaan uit onderwerpen die al snel als schokkend of taboe worden gezien. Recent nog is zijn expositie voor het afgelopen festival van Angoulême noodgedwongen geannuleerd. Dit als gevolg van fysieke bedreigingen waarmee de auteur is geconfronteerd en intimidatie van festivalmedewerkers, veroorzaakt door beschuldigingen van pedocriminaliteit aan Vivès’ adres. Zo’n incident werpt een zware smet over deze toch al niet onbesproken tekenaar. De beschuldigingen zijn overigens vooralsnog niet bewezen. En deze graphic novel is ruim vóór deze controverse reeds verschenen in het Frans.

Laatste weekend van januari
Scenario en tekeningen: Bastien Vivès
Vertaling: Lies Lavrijsen

Lettering: Sarah Schotte
Uitgeverij: Casterman
184 pagina’s / hardcover / € 24,95

 

Haal dit boek bij je favoriete winkel of bestel direct online: