Home graphic novel Terug naar Liverpool: The Beatles zijn er weer!

Terug naar Liverpool: The Beatles zijn er weer!

Het is 1980 en door een samenloop van omstandigheden zijn The Beatles bij elkaar. De wonderen zijn de wereld nog niet uit… Zo denken de mannen er zelf ook over. Kunnen ze hun oude vetes achter zich laten?

De band is inmiddels al tien jaar uit elkaar. John Lennon heeft het laatste decennium gewijd aan zijn vrouw Yoko en zoon Sean. Met lede ogen ziet hij toe hoeveel succes Paul McCartney heeft met diens nieuwe band Wings en zijn solomuziek. Lennon besluit bij zijn oude bandgenoot aan te kloppen om wat nieuwe muziek op te nemen.

Spirituele zoektocht
Drummer Ringo Starr is na het uiteenvallen van The Fab Four ook een solocarrière begonnen en heeft zich op het acteren in films gestort. Momenteel werkt hij mee aan de Monty Pythonfilm ‘Dildo the Hobby’, een parodie op ‘The Hobbit’. George Harrison, ’the quiet Beatle’, is intussen nog steeds bezig met zijn spirituele zoektocht, die ooit in India begonnen is.

Ernstig ongeluk
Zoals de meeste mensen op deze aardkloot wel weten is het niet zo dat The Beatles destijds in volledige harmonie uit elkaar zijn gegaan. McCartney is niet alleen stomverbaasd dat zijn oude bandmaatje voor de deur van zijn gedeeltelijk tot studio verbouwde boerderij staat, hij zit er ook niet echt op te wachten. In no time is er sprake van een explosieve situatie tussen de beide mannen… Dat verandert wanneer ze een telefoontje krijgen dat George Harrison een ernstig ongeluk heeft gehad met zijn Ferrari.

Get back to where you once belonged
Om George te ondersteunen besluiten ze een weekend in Liverpool door te brengen, om herinneringen op te halen. Vermomd en wel, of course. Natuurlijk komt ook het samen muziek maken ter sprake. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om dat wel of niet te willen. The Beatles ineens weer bij elkaar! Tenminste: de vier individuen. Maar of ze hun oude vetes opzij kunnen zetten en nieuwe successen kunnen bereiken?

Bron van fascinatie
Een reünie van de bekendste band uit de popgeschiedenis is altijd al een bron van fascinatie en inspiratie geweest voor de liefhebber van popmuziek. Je kunt merken dat scenarist Hervé Bourhis (1974, Chambray-lès-Tours) zijn huiswerk goed gedaan heeft: hij doet recht aan de karakters van de vier muzikanten en de positie waarin ze zich in 1980 werkelijk bevonden. Hij schreef en tekende eerder al Het kleine boek van The Beatles (in 2019 heruitgegeven door Concertobooks). Met de nodige humor schetst Bourhis een situatie die maar zo werkelijkheid had kunnen worden – voor de buitenstaander althans. Het verhaal ontwikkelt zich in een verrassende richting, waardoor je door blijft lezen.

Dossier
Om toch de werkelijkheid erbij te halen wordt het album afgesloten met een dossier van zes pagina’s, waarin wordt opgesomd wat er in 1980 daadwerkelijk heeft plaatsgevonden (spoiler alert: het was ronduit een treurig jaar in het bestaan van The Beatles) en welke duizelingwekkende aanbiedingen de bandleden hebben gehad om weer samen op te treden.

Goede koppen
Tekenaar Julien Solé (1971, Montreuil), ook werkend onder de naam Julien/CDM, heeft de gezichten van de vier mannen en andere bekenden uit hun omgeving, zoals Yoko, Linda en producer George Martin, goed laten lijken. Dit album is in zwart-wit uitgevoerd en daarom werkt hij veel met arceringen en schaduwen. Dat pakt prima uit, bovendien heeft hij een vlotte pen (potlood). Van Solé’s hand verschenen eerder in het Nederlands twee delen over zombierockband The Zumbies.

Terug naar Liverpool is een amusant en zwierig getekend ‘wat als’-verhaal dat voor liefhebbers van popmuziek, en uiteraard Beatlesfans in het bijzonder, de moeite van het lezen waard is. Als je als fan altijd hebt gedroomd van een reünie dan word je in deze graphic novel op je wenken bediend. Al is het maar de vraag of het einde van het verhaal je aanstaat.

Terug naar Liverpool
Scenario: Hervé Bourhis
Tekeningen: Julien Solé