Home graphic novel The Mighty Millborough: Verhalen van een man met smaak

The Mighty Millborough: Verhalen van een man met smaak

Wat moeten we denken van Millington F. Millborough? Deze zonderlinge figuur woont tussen de Eerste en Tweede wereldoorlog in een typisch Amerikaanse stadje. Over hem doen de wildste geruchten de ronde… In dit album worden zijn lokale avonturen op fraaie wijze in beeld gebracht.

Om nog even wat verder in te gaan op die geruchten: ‘The Mighty Millborough’ zou een oorlogsheld zijn die nog met Teddy Roosevelt heeft meegevochten. Maar hij zou ook tijdens de Mexicaanse Revolutie zijn verdwenen. Hij zou dubieuze contacten met Duitsers onderhouden… Hij zou een gentleman van de oude stempel zijn, een charmeur die weliswaar stevig drinkt, maar een sterke drang tot het beleven van nieuwe avonturen voelt… We gaan het zien!

Avonturen
Het verhaal dat zich voor je ogen voltrekt zou je kunnen zien als een avontuur op lokaal niveau. Zo gaat Millborough op pad om Miss Nimbleford het hof te maken, ontvangt hij een mysterieus pakketje waar een typische geur vanaf komt (zou een oude vijand zo wraak op hem willen nemen?) en slaat zijn fantasie enigszins op hol – al dan niet als gevolg van drank. Maar of de geruchten over deze zonderling kloppen zul je zelf moeten zien te achterhalen. Wij konden het bijzondere gedrag van de hoofdpersoon wel waarderen: het is een apart, neurotisch figuur. Met veel gegniffel tijdens het lezen tot gevolg.

Grafisch genieten
Op grafisch gebied valt er veel te genieten: Duitser Christoph Mueller (1980) werkt met gedetailleerde arceringen, zoals Robert Crumb ook wel doet, en speelt met de kadrering van de pagina’s: geen pagina is op dezelfde manier ingedeeld, wat dan weer aan Chris Ware doet denken. Deze beide tekenaars worden ook in Muellers dankwoord genoemd, dus toeval is dat niet. Voor een klein voorproefje in kleur (de graphic novel is in zwart-wit): zie deze sfeervolle trailer.

Pareltje
De ondertitel van dit album, ‘Een man met smaak’, klinkt statig, prestigieus, het heeft cachet. Dit boek is geheel in een bijpassende stijl uitgegeven: een fraaie hardcover in liggend formaat (oblong), voorzien van een linnen rug. De cover bevat een belofte van mysterie, avontuur, romantiek, spanning, filosofie en liefde. Een pareltje voor in de kast.

Over de ‘goede smaak’ van Millborough valt uiteindelijk toch wel wat te twisten, maar dit is een amusant verhaal en de tekeningen zijn fraai.

The Mighty Millborouh: Verhalen van een man met smaak
Tekst en tekeningen: Christoph Mueller