Home graphic novel Toen The King nog kroonprins was

Toen The King nog kroonprins was

De legendarische zanger Elvis Presley, ‘The King of Rock ‘n’ Roll’, is ooit ergens begonnen. Dat was in een inmiddels grijs verleden, in 1953. Recent verscheen er een nieuwe film over zijn leven en nu is er ook een stripbiografie, waarin het begin van zijn carrière verstript is!

Het is 1953 en de High Schooltijd van de 18-jarige Elvis zit er bijna op. Hij weet nog niet wat hij wil gaan doen, maar is bezeten van muziek. Zijn deelname aan een talentenjacht op zijn school, in Memphis Tennessee, is een succes. Vlak daarna neemt hij bij Sun Studios een demo met 2 liedjes op, als verrassing voor zijn moeder. Maar dit leidt tot niets op muzikaal vlak.

Als een bom
Toch wordt hij een jaar later door Sam Phillips, de eigenaar van de studio, uitgenodigd om kennis te maken met gitarist Scotty Moore en bassist Bill Black. Ze hebben muzikaal een goede klik en nemen wat liedjes op. Hun cover van het bluesnummer “That’s All Right” wordt de dag na de opname door een populaire DJ uit Memphis gedraaid en slaat in als een bom.

Hysterisch
Vanaf dan komt zijn leven in een enorme stroomversnelling: het ene optreden volgt op het andere, iedereen wil iets van hem. Meisjes worden hysterisch als ze een glimp van hem opvangen. De grote platenmaatschappijen dingen naar zijn hand. Kolonel Tom Parker, Nederlander van origine, heeft een naam opgebouwd in muziekmanagement en ontfermt zich over het muzikale talent. Er hangt een zweem van mysterie rond die man, waar veel over gezegd en geschreven is.

Brave borst
Elvis beschikt over een eigen kledingstijl, maar trekt zich niets aan van wat anderen daarvan vinden. In eerste instantie komt hij wat naïef over. Bij zijn eerste optredens is hij enorm zenuwachtig. Hij heeft een sterke band met zijn ouders en is terughoudend op het gebied van de meisjes. Het is interessant om te zien hoe hij binnen enkele jaren enorm aan zelfvertrouwen wint, terwijl zijn ster in eerste instantie regionaal rijzend is. Het maakt ook dat hij zijn oude leven steeds meer achter zich laat en dat zijn uitspattingen toenemen. Elvis ’the Pelvis’ wordt een grote hartenbreker…

Recht-toe-recht-aan
Het verhaal van het begin van Elvis’ carrière wordt op een degelijke manier verteld, redelijk droog en recht-toe-recht-aan gebracht en weinig geromantiseerd. De doorgewinterde fan van ‘The King’ zal niks nieuws te lezen krijgen en dat geldt ook wel voor iemand die gemiddeld geïnteresseerd is in popmuziek in het algemeen.

Gezichtsuitdrukkingen
De tekeningen van Michael Shelfer zijn goed getekend, in een realistische en toegankelijke stijl. Bij de inkleuring is rekening gehouden met de tijdsgeest, dus het is allemaal wat donker en ingetogen en er worden veel pasteltinten gebruikt. Dat draagt goed bij aan de sfeer. Elvis’ kenmerkende gezichtsuitdrukkingen en zijn opvallende ogen zijn treffend neergezet, al komen platen regelmatig nogal geposeerd over. De sfeer van de jaren 1950 wordt daarmee aardig weergegeven, maar wat meer achtergronden en scenes die niet overwegend bestaan uit pratende hoofden hadden er meer sjeu aan kunnen geven. Al met al prima tekeningen. En wederom fraai uitgegeven door Silvester Strips, met een mooi glossy stofomslag.

De pan uit
Tijdens het lezen van deze graphic novel dwaalden mijn gedachten onbewust af naar de biografie van David Bowie. Waar die zowel qua verhaal als tekeningen de pan uit swingt, blijft bij Elvis het vuurwerk uit. Dat neemt niet weg dat het een best lezenswaardige graphic novel is, en goed geschikt voor mensen die wat meer over hem te weten willen komen.

Tekenaar Michael Shelfer heeft afleveringen getekend van Marvel comics Domino, Domino Hotshots, Deadpool Nerdy en Moon Girl and Devil Dinosaur. Schrijver Chris Miskiewicz schreef de graphic novels This Is Where We Fall en Grateful Dead Origins, over de gelijknamige rockband, de miniserie Thomas Alsop. Hij is ook acteur en heeft in enkele series gespeeld.

Elvis – de officiële stripbiografie
Tekst: Chris Miskiewicz
Tekeningen: Michael Shelfer