Home graphic novel Na het konijn komen de Dravers

Na het konijn komen de Dravers

Draver

Hebt u zich wel eens afgevraagd waarom het fenomeen graphic novel überhaupt bestaat? Waarom er strips in de schappen liggen? Simpel natuurlijk. Vaak is een verhaal niet met woorden alleen te beschrijven. Terwijl ze wel verteld moet worden. Zo’n situatie hebben we hier te pakken. De Draver, van Sasha Jovanovich. Een modern sprookje voor volwassenen met inlevingsvermogen.

Draver 1 Ja, inlevingsvermogen. En een schepje goede wil. Want wat er hier voor ons ligt is geen licht verteerbare Donald Duck maar een grafisch boek over een menselijk konijn dat als Eraser, of Wisser zo u wilt, met parasieten geïnfecteerde verhalen te lijf gaat.

Konijn?
Ja, Konijn. Het eerste boek van Jovanovich. Hierin liet hij ons kennismaken met het concept Dravers. Levende verhalen die zielen van het ene universum naar het andere vervoeren. Dravers kunnen besmet worden door een parasitaire godheid en moeten ontsmet worden door een Wisser.
Een proces waarin deze Wisser een personage aanneemt in het verhaal en de parasiet vernietigt.

Draver

Wisser
In Draver 1, de opvolger van Het Konijn, duiken we verder in het bijzondere personage van de Wisser. Er heeft zich een besmetting voorgedaan en de lokale Eraser is advocaat Stevan Apostolovich. Een erudiet figuur met grote konijnenoren dat altijd zoekt naar het goede. Hij verdedigt een man die vals beschuldigd wordt van moord, leert een Chinees snaarinstrument te bespelen en bespreekt graag abstracte kunst. Ondertussen verzorgt hij liefdevol zijn vissen. Een klassieke hoogbegaafde – altijd teveel hobby’s.

Veel
In het begin denk je: waar gaat dit in hemelsnaam over? Grafisch is het heel dik in orde: in kleine blokjes, gescheiden door jugendstil platen worden we het album ingezogen. Maar hoe verder we komen, hoe langer de blokken worden. En hoe meer verdieping in de verschillende verhaallijnen ontstaat. De rechtszaak, de vreemde schepsels en hun betekenis, de gesprekken met de weduwe, het proces van Wissen als hoogtepunt: het is een fabelachtig goed getekend en beschreven bouwwerk dat zijn voltooiing vindt in de allerlaatste pagina’s, maar tegelijkertijd als een Fenix herboren wordt, om nog verder te groeien in het tweede deel van Draver, waaraan Sasha Jovanovich momenteel werkt in Kroatië.

Draver

Graag zou deze illustrator een film maken. Maar dit is zoveel groter dan animatie. Dit is verstilde pracht die je rustig tot je moet nemen. En opnieuw. En opnieuw. En opnieuw.

Draver 1
Tekst en tekeningen: Sasha Jovanovich
Uitgever: Scratch
232 pagina’s / €29,95 / hardcover

Haal dit boek bij je favoriete winkel, of bestel direct online:

Vorig artikelDe kunst van het nietsdoen: korte verhalen van Delisle
Volgend artikelToen The King nog kroonprins was
na-het-konijn-komen-de-draversHebt u zich wel eens afgevraagd waarom het fenomeen graphic novel überhaupt bestaat? Waarom er strips in de schappen liggen? Simpel natuurlijk. Vaak is een verhaal niet met woorden alleen te beschrijven. Terwijl ze wel verteld moet worden. Zo'n situatie hebben we hier te pakken. De Draver, van Sasha Jovanovich. Een modern sprookje voor volwassenen met inlevingsvermogen.