Home graphic novel Sempé laat pareltje na met boek over Raoul Taburin

Sempé laat pareltje na met boek over Raoul Taburin

Illustrator Jean-Jacques Sempé (1932) overleed afgelopen 11 augustus op 89 jarige leeftijd. Morgen, 17 augustus zou hij 90 jaar worden. Onlangs verscheen het boek ‘Het geheim van Raoul Taburin’ in het Nederlands. Hij toont zijn lichtvoetige tekenstijl in optima forma en laat hiermee een uiterst subtiel werk na.

Het verhaal over de fameuze Raoul Taburin is bijna ongeloofwaardig. Een fietsenmaker die zelf de vaardigheid niet heeft een tweewieler te besturen. Fietsenmaker Taburin verbloemt zijn onkunde vaak  door humor, charme of een handige opmerking als afleidingsmanoeuvre. Hij komt er mee weg.

Technisch hoogbegaafd
Maar is er dan geen liefde voor de fiets? In alles spat het er vanaf. Hij leeft tussen de ijzeren rossen en ervaart daar ultiem geluk. Zijn technisch inzicht is van zo’n hoog niveau, dat hij bij een tik of kraak precies weet waar het bij de fiets aan schort.

De taburin
Zijn status neemt pas echt bizarre vormen aan wanneer de mensen het niet langer hebben over een fiets, maar over een ‘taburin’. En dat moet toch wel vereeuwigd worden. Hij ontmoet namelijk een fotograaf en bouwt met deze ‘vakman’ een vriendschap op. Raoul weigert keer op keer om in te gaan op zijn aanbod, maar uiteindelijk ontkomt hij er niet meer aan…

Scenario met een lach en een traan
Het verhaal over Raoul Taburin is al in 1995 in Frankrijk verschenen. Uitgeverij Oevers heeft het onlangs in het Nederlands uitgegeven en de tweede druk is een paar dagen geleden van de band gerold. ‘Het geheim van’ is een goed vertaald verhaal en het leest in combinatie met de meesterlijke illustraties fijn weg. Elke pagina telt een aantal regels tekst, maar het is eens te meer duidelijk dat je niet veel woorden nodig hebt om een goed uitgewerkt verhaal te vertellen. Beeld en tekst gaan hand in hand en met een zucht sla je de laatste bladzijde om. Humor en verdriet wisselen elkaar af. Met plezier zal ik het boek binnenkort nog eens gaan lezen.

Karakteristieke stijl
De lichtvoetige stijl van Jean-Jacques Sempé is ogenschijnlijk vrij eenvoudig. Het lijnenspel is simplistisch, maar tegelijkertijd scherp en to the point. De decennialange ervaring spat van de tekeningen af. Met het potlood in zijn handen liet hij de tekeningen op sublieme wijze op het papier ontstaan. De basale inkleuring is net dat ene puntje op de ‘i’. Sempé was namelijk een hele grote meneer in de wereld van de illustrators en striptekenaars. Door zijn overlijden ontstaat een grote leegte. Hij verdient om die reden een in memoriam.

In memoriam Jean-Jacques Sempé

De cartoonist Jean-Jacques Sempé, wereldwijd bekend om zijn minimalistische tekeningen met delicate en eigenzinnige humor, is afgelopen 11 augustus op 89-jarige leeftijd overleden. Hij is geboren op 17 augustus 1932 en opgegroeid in een gezin waar alcohol een zeer negatieve invloed had op zijn jonge jaren. Hij verliet het schoolse leven op 14-jarige leeftijd en begaf zich na de oorlog in de wereld van de cartoonisten.

Le Petit Nicolas
Zijn ontmoeting met Goscinny in de jaren vijftig resulteerde uiteindelijk in zijn grote doorbraak. Goscinny is bekend van Asterix en Lucky Luke. De cartoonist en de scenarist ontwikkelden een diepe vriendschap en het wereldwijd bekende ‘Le Petit Nicolas’ (De kleine Nikolaas) werd uit die vriendschap geboren. Later gaf Sempé toe dat alle belevenissen van Nicolas sloegen op zijn moeilijke jeugd. Van ‘Le Petit Nicolas’ werden vijf miljoen exemplaren verkocht.

Van ‘Raoul Taburin’ tot ‘New Yorker’
Sempé werkte samen met verschillende prestigieuze tijdschriften zoals Paris Match, Le Nouvel Observateur en The New Yorker, waarvan hij sinds 1978 honderd covers heeft getekend. “The New Yorker was een onvoorstelbare droom, zoals lid worden van het orkest van Duke Ellington”, vertelde hij aan Le Monde. Hij tekende ‘Raoul Taburin’ in 1995. Hij heeft zo’n dertig boeken geproduceerd, waarvan de laatste, Keep the course, in 2020 uitkwam.

Jean-Jacques Sempé wordt beschouwd als een van Frankrijks grootste cartoonisten.

Het geheim van Raoul Taburin
Scenario en tekeningen: Jean-Jacques Sempé