Yann de Kermeur, bijgenaamd ‘De Havik’, arriveert in 1742 na een extreem zware reis met zijn schip bij de vestingstad Louisbourg, in het huidige Canada. Het eerste wat hij doet is zijn kanonnen afvuren op het fort van de stad: een aantal van zijn bemanningsleden is gevangengenomen, dankzij kapitein Wagner. Pas nadat die situatie is opgelost kan hij van boord om zijn geheime missie voor de koning te beëindigen.
Door Martijn Douma
Geheime opdracht
Als onderdeel van zijn missie heeft De Kermeur, die kaapvaarder voor de koning is, de Indiaanse prinses Mali meegenomen vanuit Frankrijk. Eenmaal aan land blijken de zaken er anders voor te staan dan hij had verwacht… Zo blijkt de prinses een ander persoon te zijn dan hij dacht. Bovendien is ze nog belangrijker voor Frankrijk dan hij al vermoedde. Uiteindelijk arriveert De Havik in Quebec, de hoofdstad van Nieuw Frankrijk, om aan de gouverneur te rapporteren over zijn geheime opdracht.
Geliefde in gevaar
Intussen krijgt De Kermeur ook nog eens het nieuws te horen dat zijn geliefde, Agnès de Kermellec, verloofd is met de Markies de Beaucourt. Slecht nieuws, want De Beaucourt zit volledig aan de grond en heeft een reputatie omdat zijn twee eerdere echtgenotes enkele maanden na het huwelijk zijn overleden. Agnès lijkt in groot gevaar te zijn en als lezer krijg je dat ook te zien…
Moordlustige gemaskerde
In Parijs is intussen een klopjacht gaande: minister Maurepas, misschien wel de belangrijkste adviseur van koning Lodewijk XVI, zet alles op alles om de gemaskerde wreker te pakken te krijgen. Deze persoon dwarsboomt de koning, martelt en vermoordt belangrijke figuren aan het hof. Maar wat voert hij in zijn schild? De koning en Maurepas tasten in het duister.
Even zoet mee
Patrice Pellerin (Brest, 1955) schrijft en tekent De Havik. Hij heeft er een spannend historisch verhaal van gemaakt en er zo’n jaar of vijf over gedaan. Het bevat veel aansprekende elementen zoals complotten, verraders en vijanden, een dame in nood en een gemaskerde bruut. Het verhaal is deels gebaseerd op historische gebeurtenissen en personen, wat het verhaal des te geloofwaardiger maakt. Voeg daar een keur aan kleurrijke karakters en prima dialogen aan toe en je hebt een goed verhaal. Het lezen vergt wel wat van je geduld, want met de vele personages en dialogen ben je hier wel even zoet mee.
Realistisch en elegant
Dan de tekeningen: Pellerin heeft een verfijnde techniek, met veel oog voor detail. Elegant, zou ik zeggen. Dat zie je af aan elke pagina die je openslaat: erg realistisch. Vooral de schepen, gebouwen en het interieur van Versailles springen er voor mij bovenuit. Hij heeft ze nauwgezet en historisch verantwoord op papier gezet. Klein minpuntje (wie mijn recensies een beetje kent voelt hem al aankomen): het is allemaal wel erg statisch… Des te meer valt het dan ook op dat je naar allerlei openstaande monden zit te kijken, bij pratende mensen welteverstaan. Realistisch, zeker, maar niet per se mooi om te zien. Nogmaals: dat is slechts een klein minpuntje, want verder zijn de platen geweldig. Je waant je zó in die tijd – chapeau!
Tekst, tekeningen en inkleuring: Patrice Pellerin
Vertaling: Frederik Van Wonterghem
Grafische vormgeving: Studio MYX
Uitgeverij: Silvester Strips
48 pagina’s / hardcover / € 17,95 / ISBN 9789463066792