Home Recensies Ondanks alles: hartstocht door de jaren heen

Ondanks alles: hartstocht door de jaren heen

“Nu ik je heb teruggevonden wil ik je graag een plaatsje geven in mijn leven. Een plaatsje vol meeuwen, met zicht op zee.” Zo luidt de tekst op de achterkant van ‘Ondanks alles’. Op de voorkant zie je een vertekend beeld van een arm in arm lopend stel, allebei met een paraplu opgestoken. Ze zien er gelukkig uit…

Toen Jordi Lafebre (Barcelona, 1979) begin vorig jaar aankondigde dat hij was begonnen aan een door hem geschreven en getekend oneshot, spitste ik mijn oren: sinds zijn eerste Nederlandstalige uitgave in 2010 verscheen is het een van mijn favoriete tekenaars. Achtereenvolgens werden het oneshot ‘Lydie’, het tweeluik ‘La Mondaine’ en vijf delen in de reeks Mooie zomers gepubliceerd – allen op scenario van Zidrou. Een van de dingen die ik zo sterk vind aan zijn tekeningen is dat hij erin slaagt om emoties geweldig te vatten. Dat komt vast mede doordat hij een temperamentvolle Cataloniër is!

Je vingers aflikken
In de loop van het jaar postte Lafebre regelmatig tekeningen uit zijn nieuwe album op zijn sociale mediakanalen. Tekeningen in zijn eigen speelse, luchtige stijl, om je vingers bij af te likken! Geen wonder dat ik haast niet kon wachten het te kunnen lezen. Wat gelijk al opvalt: het formaat van deze hardcover is aan de kleine kant, slechts enkele millimeters groter dan het standaardformaat dat Dargaud (door wie het in Frankrijk is uitgegeven) voor haar softcovers hanteert. Wel jammer: ik zie zijn tekeningen natuurlijk het liefst zo groot mogelijk. Maar goed, het mag de pret niet drukken want bij het vluchtig doorbladeren kom ik de mooie tekeningen van Lafebre tegen, in dito kleuren. Een tekening op papier is zoveel mooier dan op een beeldscherm!

Van Z naar A
Dit stripboek begint met hoofdstuk 20 en gaat linea recta naar hoofdstuk 1. We pakken de draad dus op bij Zeno en Ana, allebei achterin de zestig. Ana is zojuist met pensioen gegaan, na jarenlang burgemeester geweest te zijn van een havenstadje dat volgens de auteur in Noord-Italië, Spanje of Zuid-Frankrijk zou kunnen liggen (hij heeft het bewust niet al te specifiek gemaakt). Zeno heeft al die tijd op vissersboten over de wereldzeeën gevaren. Recent heeft hij zijn studie afgemaakt en is gepromoveerd in de fysica, met als onderwerp het kunnen omkeren van de tijd. Door de verschillende levensstijlen heeft het 37 jaar geduurd voordat ze elkaar weer in de armen konden sluiten.

Verschillende levensstijlen
Vervolgens lezen we stukje bij beetje wat er in de afgelopen jaren gebeurd is met en tussen de twee. Hoe ze hun levens leefden, Ana aanzienlijk drukker dan Zeno. Wat er zoal op liefdesgebied gebeurde, met anderen welteverstaan, want ze zagen mekaar al die jaren niet na Zeno’s vertrek. Zeno is het type charmeur, nog net geen ‘in elk stadje een ander schatje’-type, maar hij komt in de richting. Nooit rust in zijn kont. Ana is getrouwd met Giuseppe, omdat ze een man wilde die bij haar blijft en omdat ze een gezin wilde en een ordentelijk leven wilde leiden. Ze heeft met hem een dochtertje gekregen. Maar contact bleven Ana en Zeno regelmatig houden: eerst per brief, later per telefoon. Totdat het grootse moment van de hereniging er was, na al die jaren.

Een verliezer
Dat het verhaal van het einde naar het begin wordt verteld is een originele vondst. Je kunt je wel afvragen hoeveel het toevoegt, al vormt het begrip ’tijd’ een rode draad in het verhaal en in Zeno’s promotieonderzoek en is het zodoende passend. Als lezer kun je er natuurlijk ook voor kiezen om het boek in chronologische volgorde lezen.

Hoe romantisch het allemaal ook mag overkomen: er is ook een ‘verliezer’ in de vorm van Giuseppe: hij is al die tijd gelukkig met Ana getrouwd geweest, maar moet met lede ogen zien hoe zijn vrouw uiteindelijk voor iemand anders kiest. Hij is wel zo groothartig dat hij inziet dat hij haar maar beter kan laten gaan. Dat mag ook wel even benoemd worden vind ik, want erg chique is het niet dat Ana tijdens haar huwelijk in contact blijft met Zeno. Je zou maar in Giuseppe’s schoenen staan…

Een heerlijk liefdesverhaal, van twee mensen die hartstochtelijk verliefd op elkaar zijn, maar door ‘het leven’ niet bij elkaar hebben kunnen zijn. Echt zo’n stripboek dat je moet ervaren om het mee te krijgen, heerlijk!

Scenario en tekeningen: Jordi Lafebre
Inkleuring: Clémence Sapin en Jordi Lafebre
Vertaling: Lies Lavrijsen