Home Recensies Keizerin Charlotte 2: Belgische keizerin van Mexico

Keizerin Charlotte 2: Belgische keizerin van Mexico

‘Belgische prinses trouwt met aartshertog van Oostenrijk. Samen worden ze keizerin en keizer van het door Fransen bezette Mexico’. Klinkt onwaarschijnlijk, maar het is het waargebeurde verhaal van Charlotte en Maximiliaan! Eenmaal in Mexico aangekomen blijkt het niet bepaald een gespreid bedje te zijn voor het keizerlijk paar.

Door Martijn Douma

Maximiliaan, de jongere broer van keizer Frans-Jozef I, is er de man niet naar om zich te bemoeien met het wespennest genaamd Mexico. Integendeel… Het is dat de kerk er een flinke vinger in de pap heeft, maar vooral de aanwezigheid van het Franse leger maakt dat er nog iets van autoriteit bij hem ligt. Regeren doet ie dan ook eigenlijk niet, hij lijkt er te laf voor.

Met lede ogen
Charlotte ziet dat in eerste instantie met lede ogen aan. De dochter van de Belgische koning Leopold I dacht samen met haar man een nieuwe toekomst te kunnen bouwen, ver weg van hun mislukte avontuur in Italië. Het helpt daarbij niet dat haar man haar compleet negeert, om vervolgens zonder haar op een reis door ‘zijn’ nieuwe land te vertrekken. Waar hij de bloemetjes buiten zet. Het ziet er niet naar uit dat hij snel zal terugkeren…

Charlotte regeert
Wanneer de problemen in het land en in het paleis zich opstapelen, wil Charlotte haar ogen hier niet langer voor sluiten. Ze besluit, samen met haar adviseurs, namens haar man te gaan regeren. Maar rebellen, slavernij en armoede zijn lastig te bestrijden. Daarnaast zijn er andere mensen die macht hebben in Mexico die niet blij zijn met haar bemoeienis. Alsof dat allemaal nog niet moeilijk genoeg is, zorgt de afwezigheid van Maximiliaan er ook voor dat ze gevoelens voor een ander begint te krijgen…

Fabien Nury
Scenarist Fabien Nury (1976) is op dit moment zonder twijfel een van de beste scenaristen. De Fransman blijft maar strooien met bijzondere verhalen in diverse genres, zoals het drieluik Katanga, de reeks Tyler Cross en het oneshot ‘De dood van Stalin’, dat in 2017 zelfs verfilmd is.

Uitgesponnen
Met Charlotte van België heeft Nury een intrigerend historisch figuur gebruikt: hoe onwaarschijnlijk het allemaal ook mag klinken, het verhaal is grotendeels gebaseerd op de werkelijkheid. Uiteraard geeft de scenarist een geheel eigen kijk op het gebeurde. De gebeurtenissen zijn bij tijd en wijle verbazingwekkend: de intriges die er spelen, met het leger, de kerk, de rijken, die allen hun macht willen vergroten en het keizerlijk paar eronder willen krijgen. Maar ook binnen de keizerlijke hofhouding speelt zich van alles af. En dat in een land waar het bovendien zeer onrustig is. Charlottes verhaal wordt op fraaie wijze uitgesponnen: haar transformatie van een soort sidekick van de keizer naar een zelfstandige, krachtige keizerin, die flink wat voor haar kiezen krijgt en er vrijwel alleen voor staat, dwingt respect af.

Matthieu Bonhomme
Dan tekenaar Matthieu Bonhomme (Parijs, 1973): dit is ‘pas’ zijn zestiende in het Nederlands vertaalde album sinds 2002. Hij lijkt, na de geweldige maar niet volledig vertaalde reeks Heer der dolende zielen (met Fabien Vehlmann), redelijk in de luwte te zijn gebleven qua naamsbekendheid. Totdat zijn Lucky Luke-hommage ‘De moordenaar van Lucky Luke’ in 2016 uitkwam, waarmee hij veel lof heeft geoogst. Want wat kan de beste man tekenen! Om er even iets specifieks uit te lichten: de fraaie majestueuze poses van het keizerlijk paar en de kleine details die de tekeningen een bepaalde levendigheid geven. De kleuren zijn wel wat… plat. Ze geven geen extra diepte, zijn aan de donkere kant, als gevolg van het gebruikte matte papier.

Een imponerend verhaal over de intriges aan de top van het Belgisch/Frans/Habsburgse keizerrijk Mexico, met een keizerin die steeds krachtiger wordt. Dit moet, gezien de geschiedenis, haast wel leiden tot een bijzonder opwindende ontknoping!

Tekst: Fabien Nury
Tekeningen: Matthieu Bonhomme
Inkleuring: Delhine Chedru
Vertaling: Mark van Steenkiste
Lettering: LaGrafica
Uitgeverij: Dargaud / Ballon Media
72 pagina’s / hardcover / € 18,95 / ISBN 9789462107557