Op 30 oktober 1938 wordt in de avond een live radioverslag uitgezonden. Een invasie van marsmannetjes is gaande en er wordt ter plekke verslag gedaan. Tot in detail beschrijft de reporter wat zich voor zijn ogen afspeelt. Totale paniek breekt uit, mensen draaien door en slaan op de vlucht. Althans, dat beweren de kranten wekenlang na de beruchte uitzending.
Door: Bastiaan van Esch
Aankondiging en waarschuwing vooraf
Er werd in werkelijkheid een hoorspel uitgezonden. Het betreft een bewerking van de sf-roman van H.G. Wells’ The War of the Worlds. Het hoorspel is een redelijk nieuw fenomeen in die tijd en de mensen waren aan de radio gekluisterd.
Bewerking door Orson Welles
Het oorspronkelijke verhaal speelt zich af in Groot-Brittannië. Om het hoorspel zo realistisch mogelijk te laten zijn, werden de gebeurtenissen door acteur en regisseur Orson Welles gekoppeld aan locaties in de Verenigde Staten. De mensen die hier gevoelig voor waren, wilden zichzelf en hun geliefden in veiligheid brengen. En wie feit en fictie moeilijk uit elkaar kan halen is tot bizarre dingen in staat. Ondanks een aankondiging nemen velen de gebeurtenissen uit de uitzending voor waar aan. Met alle gevolgen van dien.
Drama compleet
In het dorp Grovers Mill waar de aanval van de marsmannetjes hun aanval begonnen zouden zijn, wil een man zijn gezin alle ellende besparen. Hij besluit zijn vrouw en kind dood te schieten om vervolgens de hand aan zichzelf te slaan. Dit drama zou de schuld zijn van CBS, de zender die het hoorspel uitzond.
Niets is wat het lijkt
De gerenommeerde voormalig journalist Douglas Burroughs besluit op onderzoek uit te gaan. Hij probeert voor C.B.S. te reconstrueren wat er die avond gebeurd is, om de waarheid boven water te krijgen. Alle betrokkenen worden onderworpen aan een verhoor, maar op veel medewerking hoeft de journalist niet te rekenen.
Er heeft zich die avond van alles afgespeeld, dat vrijwel niets te maken had met het uitgezonden hoorspel. Maatschappelijke verhoudingen spelen hierbij een belangrijke, cruciale rol. De fictieve Apocalyps is veranderd in een persoonlijk drama, waarbij de waarheid in dienst staat van gerechtigheid, hetgeen op sublieme wijze is uitgevoerd.
A fake story klopt als een bus
Deze one-shot is van een verbluffend hoog niveau. Het verhaal zit van a tot z goed in elkaar. De spanning is om te snijden. Je wil weten wat er nou werkelijk gebeurd is die avond en dit blijft tot het einde toe sterk overeind staan.
De tekeningen zien er voortreffelijk uit. De illustraties zijn sferisch en dat komt mede door de mooie inkleuring. Je waant je vanaf de eerste bladzijde in het Amerika van de jaren dertig. Op de gezichten zijn de wanhoop, woede en frustratie zeer verfijnd weergegeven.
Maximale score
Ik heb intens genoten van dit boek en het krijgt van mij de maximale score van vijf sterren. Mede vanwege het ‘fake news’ thema en de bijkomende spanningen in de maatschappij van vandaag de dag, is dit boek een must-have voor iedereen. A fake story is misschien wel actueler dan je zou denken.
A fake story
Scenario: Laurent Galandon
Tekeningen: Jean-Denis Pendanx
Vertaling: Dieter van Tilburgh
Uitgeverij: Daedalus
90 pagina’s / € 25,70 / hardcover