Home Recensies USS Constitution 2: verklede vrouw op schip vol mannen

USS Constitution 2: verklede vrouw op schip vol mannen

November 1803, Middellandse Zee. Pierre-Mary Corbières werkt als aspirant officier op het Amerikaanse oorlogsschip USS Constitution. Omdat vrouwen niet op schepen mochten werken doet ze zich voor als man. Ze komt flink in de knel wanneer een bemanningslid haar geheim ontdekt…

De 13 verenigde Amerikaanse staten hebben in 1794 een eigen vloot opgericht, bestaand uit 6 fregatten. Deze moesten tegenwicht bieden aan de Franse en Britse vloten en handelsmissies beschermen. Met name op de Middellandse Zee, waar het stikte van de piraten.

Wraak
Dat de USS Constitution regelmatig in de mediterrane wateren vertoeft komt Pierre-Mary heel goed uit: ze wil namelijk wraak nemen op haar oom, die consul van Malta is. Oom Louis Corbières heeft haar moeder vermoord.

Piraten bevechten
Naast alle bedrijvigheid op het schip vinden er ook tussenstops in havens plaats en er moeten piraten bevochten worden. Verder neemt Pierre-Mary deel aan een gevaarlijke missie om de USS Philadelphia te heroveren op piraten. Ze houdt zich goed staande tussen al die ruwe en bonkige kerels. Dat is noodzakelijk want ze wil zich bewijzen om officier te kunnen worden.

Verkrachting
Wanneer bemanningslid Powlett erachter komt dat ze vrouw is, moet ze zijn stilzwijgen afkopen door regelmatig seks met hem te hebben. Verkrachting dus, waar ze niks tegen kan doen. Want als hij uit de school zou klappen kan ze de gevangenis indraaien en haar verdere carrière op zee wel vergeten…

Twee soorten recht
Gelukkig heeft matroos Nicholas, die niet weet dat Corbières een vrouw is, het beste met haar voor. Hij krijgt door dat er iets niet in de haak is. En om hem te citeren: “Op zee heersen twee soorten recht, dat van de officieren en dat van de matrozen”. Dat is ook de titel van dit album.

Franck Bonnet
Na de geweldige reeks De piraten van Barataria, op scenario van Marc Bourgne, heeft tekenaar Franck Bonnet (Parijs, 1964) het nu zelf gewaagd een verhaal te schrijven. Hij heeft daarbij een bijzondere periode in de zeevaartgeschiedenis uitgekozen en dit historisch verantwoord onderbouwd. De periode na de oprichting van de Amerikaanse vloot, waarin Amerika vocht tegen enkele Noord-Afrikaanse landen, ofwel de Eerste Barbarijse Oorlog. Zo is de missie met betrekking tot de USS Philadelphia waargebeurd.

Onnodig
Het is een meeslepend verhaal geworden. Als lezer krijg je te doen met Pierre-Mary, die haar vrouwelijkheid verborgen moet zien te houden. Waarom ze dan zo nodig verkracht moet worden en dat dat in beeld moet worden gebracht begrijp ik niet. Het zou best realistisch kunnen zijn geweest in die periode, maar om daar dan nu op terug te grijpen lijkt me onnodig.

Oogstrelend mooi
De tekeningen zijn geweldig! Vooral de schepen zijn oogstrelend mooi aan het papier toevertrouwd. Maar ook de karakters, steden en zeezichten mogen er zijn. Bonnet heeft ook zijn best gedaan om de tekeningen historisch verantwoord te laten zijn. Voor het verhaal is het handig dat er op het binnenkaft een doorsnee van de USS Constitution is geplaatst, zodat je kunt nagaan waar iets plaatsvindt. De verklarende woordenlijst achterin het boek is geen overbodige luxe, gezien de vele zeevaarttermen die worden gebruikt. De inkleuring is overigens van toegevoegde waarde voor de tekeningen: sfeer verhogend en passend.

Tekst en tekeningen: Franck Bonnet
Inkleuring: Isabelle Charly
Lettering: Studio Peter de Raaf