Home Recensies Shanghai Dream 1: doortimmerd oorlogsdrama

Shanghai Dream 1: doortimmerd oorlogsdrama

Bernhard en Illo, een getrouwd stel, willen het gaan maken in de filmwereld. Bernhard heeft werkervaring opgedaan bij een filmmaatschappij. Illo heeft een scenario geschreven dat ze allebei dolgraag verfilmd willen zien. Maar of ze het ooit voor elkaar gaan krijgen, als Joden in het Berlijn van 1938?

Het verhaal, getiteld Exodus 1938, begint op de dag die gevolgd werd door de Kristallnacht; een stad in vuur en vlam. Omdat de Jodenhaat toeneemt en ze steeds vijandiger bejegend worden, lijkt het Bernhard, Illo, hun vader en diens werknemer Êzer het beste om naar het buitenland te vertrekken. Al snel wordt duidelijk dat dat haast onmogelijk is omdat er bijna altijd een visum nodig is. Maar een visum is nagenoeg onmogelijk te krijgen voor een Jood.

Geen leien dakje
Een van de bestemmingen waar geen visum voor nodig is is Shanghai, toevallig ook nog eens het “Hollywood van het verre oosten”. Dat zou een mooie tussenstop kunnen vormen, onderweg naar het echte Hollywood! Dus zetten ze alles op alles om naar Genua te kunnen reizen, om daar aan boord te gaan van een schip naar de Oriënt. Maar ook dat gaat niet van een leien dakje: ze zullen niet allemaal Shanghai bereiken…

Noodlot
Oef, dit drama kwam wel even binnen… De manier waarop de hoofdrolspelers behandeld worden door niet-Joden, het verbale en fysieke geweld dat ze wordt aangedaan. Heftig! Ook de keuzes waarvoor ze komen te staan en het afscheid dat daaruit voorkomt zijn soms hartverscheurend. Toch gloort er telkens wel wat hoop: het vooruitzicht op een nieuw leven met zijn allen, waarin ze in hun geliefde filmwereld kunnen werken, houdt ze op de been. Maar het noodlot is nooit ver weg. Ook het ‘beloofde land’ blijkt hard en ruw. Of er een “ze leefden nog lang en gelukkig” volgt in deel 2 is dus nog maar de vraag.

Menselijk drama
De Tweede Wereldoorlog is natuurlijk platgetreden terrein. Scenarist Philippe Thirault, van wie recent nog De Zeearend 1 verscheen, weet het menselijk drama goed naar voren te brengen. Hij weet een verhaal over liefde, familie en vriendschap in een stad met een angstaanjagende sfeer te plaatsen. De combinatie van de filmwereld, de oorlog en de onverwachte bestemming maakt dat het binnen het genre nog origineel te noemen is.

Ware feiten en Exodus
Het scenario van het tweeluik Shanghai Dream is door Thirault geschreven op basis van een verhaal van Edward Ryan en Yang Xie. Hun verhaal is dan weer gebaseerd op ware feiten en geïnspireerd door de uittocht van Joden naar minder bekende streken. De tekeningen zijn realistisch en klassiek te noemen en zijn van de hand van Jorge Miguel, bekend van Orion. Ze zijn door Delf voorzien van een sobere, somber-nostalgische inkleuring, passend bij het verhaal. Doortimmerd oorlogsdrama – met de nadruk op drama – met een origineel randje.

Tekst: Philippe Thirault
Tekeningen: Jorge Miguel
Inkleuring: Delf