Home Recensies Tex Willer 5: De wreker

Tex Willer 5: De wreker

Tex Willer: de outlaw die zijn leven beterde en ranger werd. ‘De wreker’ speelt zich af in zijn jonge jaren: nadat zijn vader is vermoord door de bende van Nueces wil Tex nog maar één ding: wraak! Nietsontziende wraak… Daar draait het in dit album dan ook om.

Niet verrassend natuurlijk, gezien de titel van het boek. Tex gaat achter de bendeleden aan om ze een voor een naar de andere wereld te helpen. Daar is niet iedereen blij mee, met als gevolg dat hij een bende achtervolgers achter zich aan krijgt. Ranger Jim Callahan, die bevriend was met zijn vader, leidt hem vervolgens de Rio Grande over, Mexico in. Daar gaan ze op zoek naar de hoofdverantwoordelijke voor de dood van Tex’ vader, ene Bronson.

Filmische poses
De tekeningen in dit album zien er goed uit en de inkleuring is fraai. Al vanaf de epische opening komt de sfeer er goed in: in filmische poses zien we Tex’ achtervolgers, die in de stromende regen en bliksem de hut waarin hij zich verschuilt onder vuur nemen. Verder wordt er volop gespeeld met de indeling van de pagina’s en dat kijkt verfrissend wanneer je dat vergelijkt met de standaard wafelijzer pagina’s die je in de meeste stripboeken ziet.

Wroeging?
Het scenario van dit album bevat behoorlijk veel klassieke elementen uit de westerns van weleer: achtervolgingen, ranches, bendes outlaws, indianen, Mexico, schietpartijen. Dat werkt op zich goed, zeker voor de liefhebber van westernfilms en -strips valt er veel te genieten. Een van de weinige dingen die ontbreken is de schone dame die het hart van de stoere cowboy veroverd heeft, maar dat zou wel héél cliché zijn geweest.

Een groter gemis is enige vorm van wroeging of andere overpeinzingen bij Tex Willer zelf: zonder aarzelen schiet hij de ene na de andere bandiet dood. De enige uitzondering hierop is Bronson, want die wil hij per se levend voor het gerecht krijgen. Veel diepgang zit er dus niet in, al hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.

Niet laten liggen
Samenvattend is dit een interessant album om te lezen: veel actie en spanning. Weinig diepgang. Het verhaal is voorzien van zoveel overbekende western-elementen dat het niet echt beklijft. Maar een volgend album zou ik zeker niet laten liggen, daarvoor leest het te lekker weg.

Tekeningen: Stefano Andreucci
Scenario: Mauro Boselli
Inkleuring: Matteo Vattani
Vertaling en productie: Erik van Helvoort, Ben Kamphuis, Fernanda Martins
Uitgeverij: Hum!
48 pagina’s / €8,95 / softcover / ISBN 9789491593482

Let op: bij aanschaf van dit album bij je stripwinkel ontvang je tijdelijk GRATIS ‘Rio Quemado’!

Het eerste ‘fumetti’-avontuur over Tex Willer ging al in 1948 in Italië van start. Sindsdien hebben er aan de reguliere reeks inmiddels al zo’n 50 tekenaars hun bijdrage geleverd en de reeks loopt nog steeds. In het Nederlands werden tussen 1971 en 1981 maarliefst 128 pockets gepubliceerd, tussen 2003 en 2013 gevolgd door 7 stripalbums bij meerdere uitgeverijen. Het hart van Uitgeverij Hum! bleef kloppen voor deze westernstrip en vanaf 2014 geeft zij meerdere albums per jaar uit. Geen pockets meer, maar softcovers in kleur en klassieke verhalen in zwart-witte, in hardcover met linnen rug.