Home Recensies Brian Bones onderzoekt mysterieuze ongelukken

Brian Bones onderzoekt mysterieuze ongelukken

VS, jaren 1950. Inspecteur Brian Bones stuit op een mysterie wanneer een auto verongelukt in de woestijn, op een plek die niet bepaald gevaarlijk is. Hoe heeft dit zo kunnen gebeuren? Hij gaat op onderzoek uit…

Geestverschijning
Bones
voert dit onderzoek uit omdat hij voor autoverzekeringsmaatschappij MAAC werkt. Hij komt erachter dat er in een half jaar tijd al 4 auto’s op die plek verongelukt zijn. En allemaal waren het Buick Roadmasters… De bestuurder van het recente ongeluk ligt in coma. Wanneer hij ontwaakt is hij nogal in de war en weet alleen maar uit te brengen dat er een vrouw was die vlak voor het ongeluk bij hem is ingestapt. De vrouw is echter niet gevonden tussen de resten van de auto – een geestverschijning misschien?

Mechanisch en spiritueel adviseur
Met behulp van garagehouder Flint, een Mojave-indiaan en – naar eigen zeggen – mechanisch en spiritueel adviseur van Bones, en enkele anderen komt Brian steeds verder in zijn zoektocht. Zo komt hij erachter dat de beroemde jonge actrice Billy May een jaar eerder op exact dezelfde plek verongelukt is. Dit aanknopingspunt leidt tot nieuwe en zet de radertjes naar de oplossing in gang.

Autoliefhebber

De albums van het Brian Bones-drieluik hebben allemaal een automodel als titel. Dat is natuurlijk geen toeval: tekenaar Georges van Linthout (Luik, 1958) is fervent autoliefhebber (of hij tekent ze erg graag). Dit was ook al zichtbaar in zijn 8-delige reeks Lou Smog (Uitgeverij Bonte), die draait om een politie-detective in dat tijdperk. In dit album, Roadmaster, stikt het dan ook van de auto’s, een autoliefhebber kan zijn hart ophalen. Verder zijn de tekeningen behoorlijk strak, met een recht-toe-recht-aan inkleuring door Stibane.

Leest lekker weg
Het verhaal is geschreven door Rodolphe, die we onder andere kennen van de science fictionreeks Centaurusen is van het type standaard filmdetective. Degelijk verhaal, de vaart zit er goed in. Het verhaal eindigt wel een beetje onbevredigend omdat niet alles 100% duidelijk wordt. Al met al is er niks mis mee, dit stripboek leest lekker weg.

Tekeningen: Georges van Linthout
Tekst: Rodolphe
Inkleuring: Stibane