Home Kunst en prent Leonardo – The complete paintings and drawings

Leonardo – The complete paintings and drawings

Leonardo da Vinci

De zomer: een heerlijke tijd om dingen te doen waar je de rest van het jaar niet aan toe komt. Bijvoorbeeld: onbeschoft veel lezen. En niet alleen stripboeken. Juist ook een fijne thriller, literatuur of een boek over je grote held. Voor de één is dat een voetballer, ik koos dit jaar voor Leonardo da Vinci. Omdat hij onbetwist tot de grootste kunstenaars ooit behoort. Én omdat Taschen een imposant XL overzichtswerk opnieuw heeft uitgebracht, ter gelegenheid van zijn 500ste sterfjaar alweer.

Leonardo da VinciWe kennen allemaal de Mona Lisa. Of de Vesuvius-man. Maar zag je ooit al die tekeningen en schilderijen van de Italiaanse grootmeester (1452-1519)? Grijp dan nu je kans. Een letterlijk vuistdik werk omvat alles (voor zover bekend of bewaard gebleven) dat hij tekende en schilderde. Van voorbereidende schetsen tot afgeronde kunstwerken. En wie de mooie serie van Diederik van Vleuten zag, weet dat dat zeker geen vanzelfsprekendheid was. De geniale maar ongedurige Da Vinci wilde altijd verder, meer weten, vooral niet te lang ergens blijven hangen.

Leonardo da VinciStandaardwerk
Het is niet alleen maar plaatjes kijken. Er is een uitgebreide biografie opgenomen door specialist en kunstkenner Frank Zöllner en een complete catalogus van Leonardo da Vinci’s werk. Alles doorspekt met close-ups van zijn tekeningen en schilderijen, zodat extra duidelijk wordt hoe groot deze alleskunner was.

Leonardo da VinciHet werkelijk enige minpuntje dat je zou kunnen bedenken is dat het boek Engelstalig is. Maar daar tegenover staat weer dat dit standaardwerk zo uitermate betaalbaar blijft en bereikbaar voor iedere kunstliefhebber. De platen zijn dankzij het altijd schitterende drukwerk een genot om naar te kijken. je hoeft ook niet alles in één keer uit te lezen. Er wordt zelfs een leeslint meegeleverd. Must have, klaar.

Leonardo – The Complete Paintings and Drawings
Frank Zöllner
Uitgever: Taschen