Home Nieuws Klassieke zwijmelfilm Gone With The Wind verstript

Klassieke zwijmelfilm Gone With The Wind verstript

Scarlett O’Hara heeft het zwaar tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. De oorlog heeft een grote impact op haar leven. Bovendien moet ze met lede ogen aanzien dat de man waarop ze verliefd is met een ander trouwt.

Gone With The Wind, dat is toch die stokoude film die veel vrouwen aan het zwijmelen heeft gebracht? Díe titel heb ik lang niet gehoord…

In de prijzen gevallen
Tijd voor een kennismaking met het verhaal, dat in 1936 werd geschreven door Margaret Mitchell. Er zijn wereldwijd meer dan 30 miljoen exemplaren van verkocht en Mitchell won er in 1937 de Pulitzer prijs voor fictie mee. In 1939 verscheen de verfilming, geregisseerd door Victor Fleming, met in de hoofdrollen Vivien Leigh als Scarlett O’Hara, Clark Gable als Rhett Butler en Leslie Howard als Ashley Wilkes. De film won acht Oscars, waaronder die voor beste film, beste regie en beste actrice. Gecorrigeerd voor inflatie heeft deze film de hoogste opbrengsten aller tijden gegenereerd.

Scarlett O’Hara
Dan het verhaal zelf, dat begint in het Georgia van april 1861. De spanning tussen de noordelijke en zuidelijke staten loopt op. Scarlett O’Hara is een jonge vrouw die haar leven als benauwend ervaart. Haar moeder bestiert de Tara-katoenplantage met ijzeren hand. Scarlett moet zich ten allen tijde netjes gedragen. Ze moet continu zien te voorkomen dat ze wordt gezien als losbandig, iets wat blijkbaar al snel over een vrouw geroepen wordt in deze contreien. Dit korset begint steeds strakker voor haar aan te voelen.

Gebroken hart
Wanneer de man waarop ze al jaren verliefd is, Ashley Wilkes, bekend maakt te gaan trouwen met zijn nichtje Melanie Hamilton, wordt haar hart gebroken. Ze had kunnen weten dat de Hamiltons alleen met verwanten trouwen, maar liefde maakt nu eenmaal blind. Omdat het haar allemaal niet meer kan schelen en om Ashley jaloers te maken trouwt ze met Melanie’s broer Charles. Dan breekt de oorlog uit en niet lang daarna is de 17-jarige Southern Belle moeder en weduwe.

Atlanta
Om Scarlett uit de put te helpen wordt ze naar Atlanta gestuurd, naar Miss Pittypat Hamilton. De moeder van haar man Charles, en dus ook de moeder van concurrente Melanie. Omdat Ashley nu dienst doet in het leger is Melanie ook thuis komen wonen. In deze situatie, ver bij haar moeder vandaan, komt Scarlett tot rust. Ze draagt in het hospitaal haar steentje bij met het verzorgen van oorlogsgewonden en in haar vrije tijd loopt ze de feestjes in de stad af.

Rhett Butler
Haar pad kruist dat van Rhett Butler, een charmante man met een dubieuze reputatie. De gewiekste handelaar is ondanks dat een graag geziene gast in het zuiden, vanwege zijn rol in de oorlog. Hij neemt haar overal mee naartoe, maar stoot haar regelmatig net zo makkelijk af als hij haar aantrekt. De burgeroorlog neemt in intensiteit toe, de Yankees staan voor de deur en het gevecht komt dichterbij. Terwijl de stad in brand staat moet Scarlett uiteindelijk het heft in eigen handen nemen: ter plekke, en vervolgens ook op de plantage.

Flinke kluif
Met 146 pagina’s is dit eerste deel van twee een knap boekwerk geworden. Een flinke kluif om te lezen dus, ook omdat het vooral om dialogen gaat en niet zozeer om actie. Het alternatief is om het boek te gaan lezen, of de film – die net geen vier uur (!) duurt – te gaan kijken.

Dramatiek
De setting is intrigerend: het zuidoosten van de VS vlak voor en tijdens de Burgeroorlog. Scarlett O’Hara is een pittige hoofdrolspeelster, die zelf niet verstoken is van dramatiek maar het ook wel voor de kiezen krijgt. Haar liefde voor Ashley Wilkes is een terugkerend fenomeen. Dat hij getrouwd is lijkt voor O’Hara niet zo relevant. Ondanks dat lijkt ze tot op zekere hoogte vatbaar voor de charmes van Rhett Butler. Haar emoties knallen alle kanten op.

Boekdelen
Wat de tekeningen betreft kan Pierre Alary (Parijs, 1970) weinig verkeerd doen. Hij heeft een kenmerkende stijl, die hij volledig in de vingers heeft. Hij laat de gezichten boekdelen spreken en dat is nodig, gezien alle emoties die voorbij vliegen. Hij is filmisch te werk gegaan bij zijn pagina-indeling en hanteert uiteenlopende gezichtspunten/cameraposities. Zijn inkleuring is bij vlagen geweldig, vooral in scènes met veel schaduw, zoals onder bomen.

Sinds Don Vega (2021) lijkt Alary weer een stap te hebben gezet in de ontwikkeling van zijn tekenstijl. Andere werken van zijn hand zijn het tweeluik Belladonna (2007), drieluik SinBad (2009) en vierluik Silas Corey (2014), Conan 1: ‘De koningin van de zwarte kust’ en enkele onvertaalde albums, waaronder de graphic novel Le traître.

Hou je van de nodige romantiek en drama, of ben je al fan van het boek of de verfilming van Gone With The Wind, dan is dit een aanrader! Net als wanneer je nieuwsgierig bent naar het verhaal, maar geen vier uur wil investeren in het kijken naar de film.

Gone With The Wind 1
Naar de roman van Margaret Mitchell
Scenario, tekeningen en inkleuring: Pierre Alary