Striptip! heeft een nieuwe hoofdredacteur. Maar wie is Martijn nu eigenlijk? Jeroen draaide de rollen om en stelde de vragen die je beantwoord wil zien, in een vraaggesprek op een regenachtige dag in november.
Door Jeroen van Esch
Allereerst: ben je de schrik al te boven? Kun je je al een beetje schikken in je rol?
‘Ik kan inmiddels weer zonder beven over straat, ons vorige artikel is veel gelezen en heeft veel reacties opgeleverd. Gelukkig waren die positief! Toch heb ik even moeten wennen aan het idee. Want ik ervaar het als een hele eer dat ik dit stokje van je mocht overnemen. Maar het zijn grote schoenen die ik nu moet zien te vullen. En dat brengt natuurlijk de nodige druk met zich mee. Maar ik ben positief gestemd hoor, haha.’
Wil je eens wat meer vertellen over jezelf? Leeftijd, je werk, woonplaats? Je verzameling?
‘Ik ben 46 jaar jong, heb een zoontje in de basisschoolleeftijd. Sinds een aantal jaren woon ik pal in het midden van het land, in Ede, op de prachtige Veluwe. Ik ben werkzaam bij de Rijksoverheid, in de controlling. Je zou me gezien mijn cv een hardcore financial kunnen noemen. Des te mooier vind ik de afwisseling tussen mijn werk en mijn passie voor de Negende Kunst.
Met het sparen van stripboeken ben ik op jonge leeftijd begonnen. Ik heb destijds alle stripboeken gelezen die de bibliotheek in huis had, en de pareltjes daartussen wilde ik in bezit hebben. Waar ik toentertijd voor softcovers ging, ga ik tegenwoordig altijd voor hardcovers. En een enkele keer voor een luxe HC. Indien mogelijk laat ik mijn boeken graag signeren door de auteurs ervan. Zo’n dédicace (opdracht of toewijding) maakt een album net iets persoonlijker!
Naast stripboeken verzamel ik overigens ook vinyl. Ik heb een voorliefde voor vrij stevige muziek, en toen LP’s weer hip werden bleef ik niet buiten schot en werd erdoor gegrepen. Een prachtig product, zo’n vet album op gekleurd vinyl!’
Heb je al grote wijzigingen bedacht voor de koers van Striptip.nl?
‘Aan de huidige koers wil ik niet al te veel veranderen, hooguit wat accenten verleggen. Ik heb een groeiend lijstje met ideeën die ik aan het uitwerken ben. Daarnaast weet ik dat Bastiaan en jij de behoefte hebben aan meer diepgravende artikelen. Die behoefte voel ik zelf ook. Het enige wat mij, en jullie trouwens ook, eraan ontbreekt is de tijd om eraan te kunnen werken. Die zullen we moeten zien te creëren.’
Wat ga je als eerste veranderen?
‘Niet zozeer een verandering, maar als redactie zijn we tot de conclusie gekomen dat het nodig is uit te breiden met enkele mensen. Voel je je aangesproken of lijkt het je leuk bij te dragen, check dan vooral de vacaturepagina! Je kunt er veel van opsteken en het is een gezellig team.’
Dan waar het echt om draait: strips. Waarom moeten mensen strips lezen?
‘Strips zijn een verrijking van je leven! Waarom zou je de hele dag naar een beeldscherm staren, wanneer je een fijn stripboek of heerlijke graphic novel kunt vasthouden? Even een moment voor jezelf pakken, je begeven in een andere wereld die op de jouwe lijkt of juist totaal niet. Je ogen tot rust laten komen van de blauwe schermen. Je hersenen in beweging houden. In je eigen tempo door het verhaal gaan. Want verhalen, daar draait het om, en dan het liefst visueel zo fraai mogelijk verpakt. Naast ontspanning kan een stripboek ook leerzaam zijn, of je aan het denken zetten. Alle denkbare onderwerpen die je in ‘gewone’ boeken aantreft, kun je ook in de strip vinden. Van wetenschap, psychologie, geschiedenis, filosofie en oorlog tot fictie, fantasy en science fiction.
Ik kan er na al die jaren nog steeds maar moeilijk bij hoe de mentaliteit hier in Nederland negatief is veranderd, sinds het gouden striptijdperk in de jaren ’70. Toen waren de oplages van bladen als Donald Duck, Eppo (en voorgangers Pep en Sjors) en reeksen als Asterix en Lucky Luke enorm. Vrijwel iedereen las stripboeken. Tegenwoordig is het standaard: “Vroeger las ik de Donald Duck, Suske en Wiske en Asterix altijd, maar tegenwoordig lees ik die ook niet meer”. De oorzaken zijn bekend, de tendens is moeilijk te keren. Maar hopelijk kunnen we daar met Striptip! toch een kleine bijdrage aan leveren.’
Wat zijn je drie favoriete auteurs / titels?
‘Tjonge, daar vraag je me wat. Het is als vragen naar mijn favoriete bands: daarvan staan er zeker tien in mijn Top-3. Voor mij is André Franquin (Guust Flater, Robbedoes en Kwabbernoot) de absolute grootmeester van de strip. De manier waarop hij beweging wist te tekenen is ongekend, en hij bezat een geweldig gevoel voor humor. Andere favoriete auteurs zijn in Nederland Aimée de Jongh en Erik Kriek. Daarbuiten Alain Dodier, Cyril Pedrosa, José-Luis Munuera, Anlor, Virginie Augustin, Frank Pé, Matthieu Lauffrey, Manu Larcenet en Paco Roca. Meer recent zijn daar François Miville-Deschênes, Pierre Alary, Miss Prickly en Lucy Mazel bijgekomen.
Qua reeksen de klassiekers die iedereen kent (behalve Kuifje). Daarnaast reeksen als Casper en Hobbes, Blacksad, Jerome K. Jerome Bloks, De Orde van de Drakenridders, Largo Winch, Magasin General, Soda, Drakenbloed, Zeven en XIII, die ook alweer een paar decennia lopen of zijn geëindigd. En meer recent De beestenburcht, Detectives, RIP, Krasse knarren, Het venijn, De drager. Heb je even? Want ik kan nog wel een tijdje zo doorgaan…
Ik ben overigens vooral een reeksenlezer, maar kan steeds meer genieten van graphic novels. Iets wat jij volgens mij andersom hebt. Mijn favoriete graphic novels zijn op dit moment De verboden haven, Tot de laatste, De balling, In de schaduw van de helden, De overblijvers, de verstrippingen van Dune, Terugkeer van de wespendief en, komt ie weer, Dagen van zand. Maar vraag het me volgende week nog een keer en er rolt waarschijnlijk een ander lijstje uit.
Voor mijn favoriete strips van de afgelopen jaren verwijs ik je toch nog even door naar mijn Top-5 van 2021 en die van 2022. Die van 2023 is nog niet af, maar daar staan Senso en De wraak van Zaroff sowieso in.’
Hoe zie jij de toekomst van de strip?
‘Die zie ik voor de Europese/Franco-Belgische strip niet al te positief in. De doelgroep vergrijst sterk en nieuwe aanwas is er bijna niet onder de lezers. Manga blijft maar populairder worden. Ik heb ergens de hoop dat dat nieuwe lezers oplevert, maar de verschillen qua tekenstijl en verhalen zijn wel erg groot. De populariteit van de afgelopen 15 jaar van de Marvel en DC superheldenfilms heeft volgens mij ook geen nieuwe lezers opgeleverd voor de Europese strip. De vraag is dus: wat nu? Misschien moet dat gezocht worden in een crossover van stripboeken met games, bordspellen of andere multimedia.
De opmars van de graphic novel vind ik dan wel weer hoopvol. Boekwinkels geven steeds vaker nieuwe graphic novels een plekje dat in het zicht ligt. Ik vond het geweldig om het onvolprezen Dagen van zand van Aimée de Jongh werkelijk overal te zien liggen. Of het nu in een gerenommeerde boekhandel was, of in een AKO op het station: het boek lag er. En het sprak ook niet-striplezers aan, dat is super knap. Dus hulde voor uitgeverijen die zich daarin specialiseren, zoals Scratch Books, Concertobooks, Oogachtend, SoulFood Comics en nieuwkomer Lauwert Uitgeverij!’
Wat wil je verder kwijt: dat mag van alles zijn.
‘Ik heb wel voldoende verteld, denk ik zo! De aandacht voor mijn hoofdredacteurschap is voor nu wel weer even genoeg geweest. Dus de focus mag weer waar ie op hoort: het promoten van de Negende Kunst!
Mijn laatste tip: stel dat je nieuwsgierig bent geworden naar de strip, maar je weet niet waar je moet beginnen: begin eens met de reeksen en albums die ik hierboven heb genoemd. Of lees een aantal recensies op www.striptip.nl. Je kunt natuurlijk ook altijd een van de redacteuren benaderen voor striptips, via de socials of e-mail. Iedereen is zo enthousiast dat we daar graag mee aan de slag gaan!’