Home Nieuws De Strip Speeddates van oktober 2021

De Strip Speeddates van oktober 2021

Dit weekend wordt de klok verzet: zomaar een uur extra! Maar wat te doen? Nou, grijp je kans en lees de Strip Speeddates op je gemakje door. We nemen 14 albums voor je onder de loep. Enjoy!

Door Jeroen van Esch, Martijn Douma en Bastiaan van Esch


Konvooi 15: ‘De privéjacht’

Scenario: Jean-David Morvan
Tekeningen en inkleuring: Philippe Buchet
Uitgeverij: Arboris
46 pagina’s / softcover / € 9,95

De Grote Raad heeft Nävis gerehabiliteerd en haar weer haar oude baan als speciale agent aangeboden. Ze kiest er echter voor om zich als zzp’er te blijven inzetten, want de geldkraan staat bij elke opdracht flink open. Ze is de corruptie in de hoge kringen meer dan zat en ze is niet vies van louche opdrachten.

Een miljardair die op een aangekochte asteroïde een riant buitenhuis uit de grond wil stampen zegt iemand te zoeken die gevaarlijke diersoorten kan vangen. Nävis denkt deze taak wel even op zich te kunnen nemen, maar de job blijkt een behoorlijke adder te verhullen.

Een bij vlagen hilarische sf-strip met bizarre personages maakt van deze strip uitstekend leesvoer. De tekeningen zien er gewoon prima uit en de inkleuring is in orde. Het scenario is zoals je van Jean-David Morvan mag verwachten. Hij maakt zijn reputatie meer dan waar. (BvE) ****


‘Daedalus’ 2

Tekst, tekeningen en inkleuring: Charles Burns
Uitgeverij: Concerto Books
64 pagina’s / hardcover met linnen rug / € 22,99

Brian vertrekt met een groepje vrienden naar een blokhut bij een meer om met hen zijn eigen film op te nemen. Die is gebaseerd op de vreemde dromen die hij heeft over buitenaardse wezens die op aarde landen. Hoofdrolspeelster Laura lijkt het acteren voor de camera zelf niet bijster interessant te vinden. Terug in de blokhut wordt het gelukkig alsnog gezellig in de vriendengroep.

Zet een stel tieners bij elkaar in een blokhut en je krijgt geheid drama. Dat is hier ook zo: de een is een outsider, de ander wil aandacht, een derde is geobsedeerd. Er is onderlinge aantrekkingskracht en kliekvorming. Actie en spektakel zijn in dit album weinig te vinden: het draait hier vooral om de onderlinge verhoudingen en het gedrag van de personages. Burns weet die loepzuiver en in een heldere en knappe tekenstijl vast te leggen. Een aparte combinatie van drama en buitenaardse dreiging. Voor de liefhebber! (MD) ****


Draak en Gif 1: ‘Greyson, Névo en Natch’

Scenario: Isabelle Bauthian
Tekeningen: Rebecca Morse
Inkleuring: Aurélie F. Kaori
Uitgeverij: Arboris
48 pagina’s / softcover / € 8,95

We lopen in Paander. Een stadje waarin alles toxisch is. In de stad is een wensput met een dikke maar. De burgers kunnen hun wensen laten vervullen bij de wensput. Maar ze moeten dan een route volgen die naar de draak voert. Op hun weg naar beneden treffen ze rozen met giftige doorns en giftige kruipers aan en opmerkelijke creaties verschijnen ten tonele.

We ontmoeten Névo, Natch en Greyson. De drie staan bekend als de grootste avonturiers van Paander. De drie vrienden zijn ook elkaars rivalen en dat is waar het mis gaat. Een expeditie naar de wensput eindigt tragisch. Jaren later, negentien lentes om precies te zijn, keren twee vrienden van weleer terug naar de draak. Maar of dat zo’n goed idee is…

We hebben een uitstekend getekende strip met een originele verhaallijn te pakken. De entree is wat bijzonder, maar dat neemt niet weg dat het een reeks is die we zomaar naast ons neer kunnen leggen. Het tekenwerk is zoals gezegd uitstekend. Het lijnenspel en de details zijn sterk, maar er mag wat meer aandacht besteed worden aan de achtergronden. Deze zijn veelal egaal. De inkleuring en schaduwwerking maken veel goed. (BvE) ****


SuperGroom 2: ‘De olympische oorlog’

Scenario: Fabien Vehlmann
Tekeningen: Yoann
Inkleuring: Fabien Alquier
Uitgeverij: Dupuis
86 pagina’s / softcover / € 9,95

SuperGroom wordt gedwongen mee te doen aan de Worldwide Olympic War (WOW), waarin superhelden het tegen elkaar opnemen om te kijken wie de beste is. De opdrachten worden steeds moeilijker en hij heeft de grootste moeite om te overleven. Hij zal alles op alles moeten zetten om de sterkste kandidaat, Zwarthoed, te verslaan. Gelukkig krijgt hij hulp van vrienden.

Deze Robbedoes-spinoff heeft een ander elan dan de hoofdreeks: zeer actiegericht en het gaat er niet zachtzinnig aan toe. Het is een combinatie van de Franco-Belgische strip en Amerikaanse comic. Dat voelt in het begin best onwennig. De tekeningen zijn heel dik in orde, de superhelden waarin onze helden zijn getransformeerd mogen er zijn. Het plot zou zo uit Amerikaanse comics kunnen komen, maar dan met een minder serieuze ondertoon. Toch kijken we verlangend uit naar een nieuw deel in de hoofdreeks… (MD) ***½


De laatste mens

Scenario & tekeningen: Merel Moonen
Uitgeverij: Menlu
46 pagina’s / softcover / € 9,95

de laatste mensDe laatste mens is de eerste publicatie van de kersverse uitgeverij Menlu. In een rauwe, wrede woestijn, waar mens en machine niet met elkaar overweg kunnen, probeert een dapper meisje het met bloed doordrenkte landschap over te steken in de hoop een veilige plek te vinden. Maar in plaats daarvan ontdekt ze iets onverwachts… De laatste mens is het volledig met de hand geschilderde debuut van illustrator Merel Moonen. Dit album bevat tevens het prijswinnende Vormen (Plastieken Plunk 2017). Door het gebruik van verf en diverse andere schildertechnieken heeft het realiseren van dit album meer dan twee jaar gekost.

Ik vraag me dan meteen af waarom, want De laatste mens beslaat slechts 25 pagina’s met niet teveel tekst. De illustraties zijn sfeervol, maar er zijn ook slordigheden zoals het ontbreken van paginering achterin. De prijzige softcover oogt door de verschillende layouts soms meer als een tijdschrift. Een mooi uitgevoerde hardcover had het beeld van Moonen meer tot zijn recht laten komen. (JvE) **½


Gung Ho 5: ‘Witte dood’

Scenario: Benjamin von Eckartsberg
Tekeningen: Thomy von Kummant
Uitgeverij: Silvester Strips
104 pagina’s / hardcover / € 24,95

De situatie rond Fort Apache loopt flink uit de klauwen wanneer de jongeren de voorraadloods innemen en een volwassene gijzelen. Holden vertoont steeds irrationeler en agressiever gedrag, ook richting de andere jongeren. De volwassenen zullen wat moeten bedenken, terwijl buiten de kolonie de dreiging van de bloeddorstige witte monsters letterlijk groter wordt. De vraag is of de broers Zack en Archer, de good guys, voor een goede afloop kunnen zorgen.

Dit is geen verhaal voor tere zieltjes: het is hard, gewelddadig en confronterend en past daarmee in de huidige tijdgeest. Verrassend genoeg staat niet de dreiging van de monsters buiten de muren van de kolonie staat centraal, maar die van de jongeren erbinnen. Onverwacht, maar het werkt wel! Het einde van dit vijfluik biedt voldoende perspectief voor nieuwe verhalen. Gezien de verfrissende kwaliteit van deze cyclus hopen we er van harte op! (MD) ****½


Krank: Jordanees in space

Scenario & tekeningen: Josh Bone
Uitgeverij: Scorpio Press
64 pagina’s / softcover / € 9,95

KrankToen ik de achterflap las van Krank wist ik niet goed wat ik ervan moest denken. De Jordanees Henk is een alcoholist, categorie lamme tak. U kent ze zelf ook vast. Wanneer hij dronken in een intergalactische poort lazert, komt hij terecht op de planeet Krank. Die blijkt niet veel beter te zijn dan zijn eigen Jordaan. Op een vliegende auto na is er niet veel ontwikkeling in de jaren ’80-setting. Sterker nog, het is een vervuilende bende. Dieselmotoren en overal antennes in de overvolle buitenaardse getto’s. De bewoners zijn asociale en onbetrouwbare Tokkie-aliens in trainingspakken die op z’n plat Amsterdams lekker tekeer gaan. De tekeningen zijn wat simpel en ik vermoed dat Josh Bone niet naar de kunstacademie is geweest. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het absurde en hilarische verhaal. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt, en de ‘herinneringen aan de jaren ’80’ achterin zijn een mooie kers op de maffe retro taart. (JvE) ****


Een hommage aan Lucky Luke naar Morris – ‘Lekker smeuïg’

Tekst, tekeningen en inkleuring: Ralf König
Uitgeverij: Lucky Comics
64 pagina’s / softcover / € 8,99

De oude cowboys Bud en Terry vertellen over 50 jaar eerder, toen ze te maken kregen met de legendarische Lucky Luke. Die had, bij wijze van vakantie, een eenvoudig klusje aangenomen: het tot rust laten komen van 5 koeien. De Zwitserse runderen waren op weg naar Amerika nogal gestrest geraakt en dat is niet goed voor de lila melkchocola. Vlak voor de komst van Luke beleefde het cowboystel zelf een avontuur tijdens een trip naar Bareback Mountain. Daardoor werden ze door het hele dorp met de neus aangekeken. Luke’s vakantie wordt toch nog wat ingewikkeld wanneer Calamity Jane, de Daltons en de indianen Sitting Butch en Buffalo Bitch komen opdagen.

Ralf König (Keulen, 1960) fantaseert er lekker op los in zijn hommage aan Lucky Luke. Met losse, grappige tekeningen brengt hij het LHBTIQ+-thema naar het Wilde Westen. En passant neemt hij ook overijverige stripfans en fanboys op de korrel. Uiteindelijk is Lucky Luke de aangewezen persoon om de homofobe stadsbewoners op hun nummer te zetten. Geen standaard Lucky Luke-verhaal dus, wel grappig en vermakelijk. (MD) ***


Het Venijn 3: ‘Schoot der Aarde’

Scenario en tekeningen: Laurent Astier
Inkleuring: Stéphane Astier 
Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / softcover / € 9,95

We rijden door Alabama. Emily is op weg haar wraaktocht zorgvuldig voort te zetten. In de eerste twee delen is er een hoop geweld gebruikt en ons hoofdpersonage wordt achterna gezeten door een stel Pinkertonagenten. Emily heeft de kleine Claire bij zich en ze hoort een hoop kabaal en ruikt onraad.

Een aantal mannen met witte puntmutsen van de gevreesde KKK heeft een zwarte man opgehangen. Ze bedreigen zijn vrouw, maar dan grijpt Emily in. Na een hoop meeslepend geweld bevrijdt ze de weduwe en neemt haar mee naar Oil Town. Daar wacht haar volgende slachtoffer.

Het Venijn is minder gewelddadig dan de eerste twee delen. Er is meer ruimte genomen voor een stuk maatschappelijke ontwikkeling in het oliestadje. Het ontbreekt daar volledig aan fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Er komen regelmatig mannen om door gevaarlijke omstandigheden en het aantal weduwen groeit als kool. Emily moedigt de arbeiders aan om zich te groeperen en een vakbond op te richten. Er zijn genoeg doden gevallen…

Laurent Astier heeft een imposante westernreeks ontwikkeld. De verhaallijnen zijn spannend en goed uitgewerkt. Er wordt gespeeld met de tijd door gebruik te maken van flashbacks. Het geeft duiding aan bepaalde gebeurtenissen. De tekeningen van zijn hand zijn ook van een prima niveau. (BvE) ****


‘In de schaduwen’ – Boek 1

Scenario: Hubert Boulard
Tekeningen: Vincent Mallié
Inkleuring: Bruno Tatti
Uitgeverij: Dupuis (Collectie Vrije Vlucht)
69 pagina’s / hardcover / € 22,50

De in ongenade gevallen ridder Arzhur wordt door drie stokoude vrouwen ingehuurd om een gevangen genomen prinses te bevrijden en naar haar moeder te brengen. Wanneer de prinses, Islen, is bevrijd gaat niet alles zoals gepland: ze wil absoluut niet naar haar moeder. Want dat zou rampzalig zijn. Klinkt mysterieus, is het ook. Het feit dat de prinses een kroon van vlinders op haar hoofd draagt is slecht nieuws. En zo begint Arzhur aan een reis die hem lang bij zal blijven.

Hubert (van o.a. Beeldschoon) heeft een sprookje geschreven dat behoorlijk recht-toe-recht-aan is. Met leuke elementen zoals raadselachtige hoofdpersonen, magische wezens en familievetes. Niks mis mee. De sfeervolle tekeningen van Mallié (van De grote dode), inclusief fraaie portretten en shots, tillen dit album naar een hoger niveau. (MD) ****


Heartstopper 2: ‘Nick en Charlie worden verliefd’

Scenario en tekeningen: Alice Oseman
Uitgeverij: Best of Young Adult Books / Het Spectrum bv
285 pagina’s / softcover / €15,00

We hebben in het eerste deel Nick en Charlie leren kennen. Charlie is er voor zichzelf al uit. Hij is homo. Zijn familie is er heel relaxed onder en daarin heeft hij een goede en veilige basis. Nick is met zichzelf in gevecht om uit te vinden wat hij nou eigenlijk is. Hetero is hij niet meer. Hij valt op jongens en meisjes, dus hij zal wel biseksueel zijn.

De grote strijd wordt geleverd tussen de oren van Nick. Zijn coming out is nog een behoorlijke drempel. Charlie is een lieve jongen die hem hierin alle ruimte wil geven en zichzelf daardoor op het tweede plan zet. Zijn vrienden hebben in de gaten dat hij ergens mee worstelt…

Het tweede deel is een krachtig vervolg op het in mijn ogen voorzichtige eerste deel. Ook in dit boek staat de liefde centraal. Geen seksuele handelingen, maar het ontdekken van elkaar als geliefden en het voeren van je individuele strijd met je omgeving.

De jongens zijn lief voor elkaar. Wellicht iets te lief. Er zit niet echt een rauw randje aan, al wordt er vooraf wel gewaarschuwd voor de aanwezigheid van homofobie en geweld. Alice Oseman draait langzaamaan warm en het volgende deel dient zich al weer aan in januari 2022. (BvE) ***½


De nieuwe avonturen van Roodbaard 2: ‘Sea Dogs’

Scenario: Jean-Charles Kraehn
Tekeningen en inkleuring: Stefano Carloni
Uitgeverij: Dargaud
64 pagina’s / softcover / € 8,95

Eric, Baba en Driepoot zijn in de handen van het Spook gevallen en zitten opgesloten op diens eiland. Roodbaard is gevangen genomen door de Spanjaarden. Gelukkig komt er hulp uit onverwachte hoek. Maar het net sluit zich rondom de Duivel van de Caraïben en het blijkt nog een hele kunst te zijn om uit de handen van zowel het Spook als de Spanjaarden te blijven. Ontsnappen blijkt een helse klus…

Een sterk scenario vol plotwendingen, lage schurkenstreken en een vleugje romantiek in combinatie met geweldige realistische tekeningen maken dat Roodbaard met verve getransformeerd is naar de 21e eeuw. Roodbaards nieuwe auteursduo Kraehn en Carloni heeft de geest van de piraat goed te pakken gekregen. Dit smaakt naar meer! (MD) ****


Napoleon 1: ‘Toulon’

Scenario, tekeningen en inkleuring: André Osi
Uitgeverij: Kennes
48 pagina’s / hardcover / € 12,95

Een nieuwe reeks over het leven van Napoleon. Er is al oneindig veel gepubliceerd over het leven van keizer ‘Napoleone Buonaparte’. Schilderijen over veldslagen, romans, films en theaterproducties hebben bijgedragen aan de verheerlijking van de wellicht grootste veldmaarschalk die opereerde tussen de Franse Revolutie en de vroeg-moderne tijd (1769-1821). Hij wist met zijn tactische inzicht de Franse Revolutie de kop in te drukken en liet zich kronen tot keizer.

Het eerste verhaal staat in het teken van zijn opkomst in het leger en de veldslagen die hij in en rondom Toulon geleverd heeft tegen de Britten. Er valt blijkbaar zeer veel te bespreken, want we worden overrompeld door grote gele tekstvakken, volgepropt met informatie. Meneer Osi heeft gekozen voor het vertelperspectief van de alwetende verteller. Je wordt als lezer getrakteerd op een hoop uitleg en slechts een beperkt aantal dialogen. De tekeningen zijn gedetailleerd, maar zeer statisch. De inkleuring vind ik niet overtuigend.

Een nieuwe reeks waarin naar mijn idee een te grote mate van informatie meegegeven wil worden. Dit leidt tot een overkill en zorgt ervoor dat ik op dit moment niet overtuigd ben van een succesvol vervolg. (BvE) **


Circe de tovenares

Scenario: Richard Marazano
Tekeningen en inkleuring: Gabriel Delmas
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
64 pagina’s / hardcover / € 17,95

Circe de tovenares is de dochter van Helios, de zonnegod. Ze is de ongetemde natuur. Ze leeft in haar eentje in haar paleis op het eiland Aiaia, omringd door tamme pratende dieren. Ze staat bekend om haar kundigheid met metamorfosedranken en -bezweringen. Op een dag arriveert Odysseus op het eiland. Zijn mannen en hij zijn verstoten na hun overwinning op Troje. Na een lange zwerftocht zijn ze uitgeput en op zoek naar rust. Maar Circe is niet van plan ze die te geven: ze zet haar krachten in om deze indringers te confronteren met hun daden.

Een vertelling uit de Odyssee van Homeros, dat wekt bij ons direct de interesse! Donkere, stemmige tekeningen in een creepy stijl maken dat de toon gelijk gezet is: uit alles blijkt dat dit geen vrolijke strip wordt. Circe wordt bij vlagen angstaanjagend neergezet, Odysseus en zijn mannen als barbaren. Dat ze op hun nummer worden gezet door de tovenares voelt daarom ergens wel rechtvaardig. Vanwege het hoogdravende en soms archaïsche taalgebruik, lange dialogen en de kunstzinnige tekeningen, die geïnspireerd lijken te zijn op kunst uit de jaren ’60 of ’70, zal dit album niet aan iedereen besteed zijn. Bovendien zijn er in vrijwel elke zin enkele woorden vetgedrukt en dat irriteert al na enkele pagina’s. Toch kunnen wij deze ‘verworven smaak’ wel waarderen! (MD) ***½