Home graphic novel A Starman is waiting in the sky

A Starman is waiting in the sky

Starman Bowie

Het weergaloze Five Years opent het legendarische en tijdloze album waarmee David Bowie definitief doorbrak. The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars betekende de geboorte van het gelijknamige alter ego en de opmaat naar zijn status als meest invloedrijke popmuzikant aller tijden. Over die jaren heeft Reinard Kleist een getekende documentaire gemaakt: Starman.

starmanWe ontmoeten in het begin van de graphic novel via een flashback een jonge brutale David Robert Jones, die dankzij zijn broer kennismaakt met de jazz van Coltrane. Hij is meteen verkocht en weet wat hij wil worden: artiest. Na een wat ongelukkige start gaat het snel: een optreden in Top of the Pops lanceert de carrière van Bowie aka Ziggy Stardust rechtstreeks de bovenste regionen van de charts in.

Stijl
Het is tof om te zien hoe Kleist dit vat in dit opvallende boek. Geheel in stijl zijn de ‘hedendaagse’ scenes getekend in pure pop-art. Felle kleuren, de kleine puntjes en harde zwarte lijnen. Weer een heel andere manier van werken dan de biografie van Bowie door Michael Allred, die we eerder recenseerden.

Flashbacks
De flashbacks, waarin we steeds meer ontdekken over David Bowie’s achtergrond, opkomst en de band met zijn broer zijn uitgevoerd in bruintinten. Deze passen echter perfect. De illustraties zijn dynamisch en filmisch. Steeds weer speelt de auteur bijvoorbeeld met een terugkerende astronaut. Bovendien duren de episodes nooit te lang. Er wordt vlot geschakeld tussen nu en toen. Je blijft daardoor gekluisterd aan het boek, iets dat ik vooraf niet had verwacht.

Starman David BowieIcoon
Uitverkochte zalen en een steeds extraverter uiterlijk gaan hand-in-hand. Behalve razend populaire zanger is Bowie een stijlicoon geworden. Hij weet zich uitstekend te vermarkten. De outfits worden steeds uitbundiger. Hippe pakken, kimono’s, you name it. Afijn, een beetje kenner weet ervan.
Starman David BowieMaar het vreet ook aan David Bowie. De enorme druk en het moordende tempo put hem uit. Hij lijkt er de brui aan te geven als de cover weer nadert. ALs lezer groeit een gevoel van onbehagen – we want more! Gelukkig belooft Reinhard Kleist op de allerlaatste pagina (nja, vlak voor een prachtige galerie) dat het verhaal verder gaat: LOW – Davids Bowie’s jaren in Berlijn. Knal dat boek zo snel mogelijk de sterren in alstublieft.

Over de auteur
Reinhard Kleist is geboren in 1970 in de buurt van Keulen. Hij woont en werkt sinds 1996 als striptekenaar en illustrator in Berlijn. Je kent ‘m ook van van de biografieën Nick Cave en boxer Neil Griffith (Knock Out)

Starman – David Bowie’s Ziggy Stardust jaren
Tekst & tekeningen: Reinhard Kleist
Inkleuring: Thomas Gilke & Reinhard Kleist
Vertaling: Christine Anneliese Braun
Uitgever: Scratch
176 pagina’s / €29,90 / hardcover

Vorig artikelDe bijbel als graphic novel voor kinderen
Volgend artikelMagnifiek eerbetoon aan Brussel en haar architectuur
a-starman-is-waiting-in-the-skyHet weergaloze Five Years opent het legendarische en tijdloze album waarmee David Bowie definitief doorbrak. The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars betekende de geboorte van het gelijknamige alter ego en de opmaat naar zijn status als meest invloedrijke popmuzikant aller tijden. Over die jaren heeft Reinard Kleist een getekende documentaire gemaakt: Starman.